Varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen varhaiskasvatuksen asiakasperheiden tukemisessa
Nummijärvi, Asta (2023)
Nummijärvi, Asta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012278
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen sosionomin osaamista varhaiskasvatuksen asiakasperheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Turun kaupunki, jonka varhaiskasvatuksen opettajille lähetettiin kysely. Kyselyssä selvitettiin varhaiskasvatuksen asiakasperheiden tuen tarpeita ja tarvittavaa osaamista perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä. Vastauksia verrattiin varhaiskasvatuksen sosionomin koulutuksessaan saamaan osaamiseen.
Tutkimus on ajankohtainen, sillä vuonna 2018 uudistetun varhaiskasvatuslain mukaiset ensimmäiset varhaiskasvatuksen sosionomit valmistuivat vuoden 2023 keväällä. Uudessa laissa varhaiskasvatuksessa toimivien ammattiryhmien tehtävänkuvat on selkeytetty, mikä edistää eri koulutusten tuottaman osaamisen hyödyntämistä. Varhaiskasvatuksen sosionomin eriytynyt osaaminen kohdistuu erityisesti asiakasperheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön lapsen hyvinvoinnin tukemiseksi.
Kyselyn vastauksissa arviot perheiden tuen tarpeista painottuivat lapsen sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutuskyvyn sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän haasteisiin. Toisaalta vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen sekä perheen kasvatuskäytänteiden tukemista ei tunnistettu tuen tarpeiksi. Tästä muodostui ristiriita vastausten ja tutkimuskirjallisuuden välille. Tutkimuskirjallisuuden mukaan vanhemman ja lapsen välisellä vuorovaikutuksella sekä perheiden kasvatuskäytänteillä on perustavanlaatuiset vaikutukset lapsen kehitykselle. Tuettaessa siis perheitä lapsen vuorovaikutukseen ja tunne-elämään liittyvissä haasteissa ei voida sivuuttaa perheiden sisäisen vuorovaikutuksen sekä kasvatuskäytänteiden tukemista. Tämä tuen tarpeiden laajempi tunnistaminen ja yhteistyö perheiden kanssa lapsen terveellisen ja turvallisen kasvun toteutumiseksi on juuri varhaiskasvatuksen sosionomin eriytynyttä osaamista. The aim of the study was to examine the competence of the Bachelor of Social Services in Early Childhood Education in their work with client families. The study was commissioned by the city of Turku, whose early childhood education teachers were sent a survey. The survey investigated the support needs of early childhood education client families and the competence needed in working together with these families. The responses were compared to the competence acquired by the Bachelor of Social Services in Early Childhood Education in their training.
In the responses to the survey, the assessments of families’ support needs focused on the challenges of the child’s social skills and interaction ability, as well as behavior and emotional life. On the other hand, supporting parent-child interaction and families’ educational practices were not identified as support needs. This created a contradiction between the responses and the research literature. According to the research literature, the interaction between the parent and the child and the educational practices of families have fundamental effects on the development of the child. Therefore, when supporting families in the challenges related to the child’s interaction and emotional life, it is not possible to ignore the support of the family’s internal interaction and educational practices. This broader identification of support needs, as well as cooperation with families in order to realize the child’s healthy and safe development, is precisely the differentiated competence of the Bachelor of Social Services in Early Childhood Education.
Tutkimus on ajankohtainen, sillä vuonna 2018 uudistetun varhaiskasvatuslain mukaiset ensimmäiset varhaiskasvatuksen sosionomit valmistuivat vuoden 2023 keväällä. Uudessa laissa varhaiskasvatuksessa toimivien ammattiryhmien tehtävänkuvat on selkeytetty, mikä edistää eri koulutusten tuottaman osaamisen hyödyntämistä. Varhaiskasvatuksen sosionomin eriytynyt osaaminen kohdistuu erityisesti asiakasperheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön lapsen hyvinvoinnin tukemiseksi.
Kyselyn vastauksissa arviot perheiden tuen tarpeista painottuivat lapsen sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutuskyvyn sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän haasteisiin. Toisaalta vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen sekä perheen kasvatuskäytänteiden tukemista ei tunnistettu tuen tarpeiksi. Tästä muodostui ristiriita vastausten ja tutkimuskirjallisuuden välille. Tutkimuskirjallisuuden mukaan vanhemman ja lapsen välisellä vuorovaikutuksella sekä perheiden kasvatuskäytänteillä on perustavanlaatuiset vaikutukset lapsen kehitykselle. Tuettaessa siis perheitä lapsen vuorovaikutukseen ja tunne-elämään liittyvissä haasteissa ei voida sivuuttaa perheiden sisäisen vuorovaikutuksen sekä kasvatuskäytänteiden tukemista. Tämä tuen tarpeiden laajempi tunnistaminen ja yhteistyö perheiden kanssa lapsen terveellisen ja turvallisen kasvun toteutumiseksi on juuri varhaiskasvatuksen sosionomin eriytynyttä osaamista.
In the responses to the survey, the assessments of families’ support needs focused on the challenges of the child’s social skills and interaction ability, as well as behavior and emotional life. On the other hand, supporting parent-child interaction and families’ educational practices were not identified as support needs. This created a contradiction between the responses and the research literature. According to the research literature, the interaction between the parent and the child and the educational practices of families have fundamental effects on the development of the child. Therefore, when supporting families in the challenges related to the child’s interaction and emotional life, it is not possible to ignore the support of the family’s internal interaction and educational practices. This broader identification of support needs, as well as cooperation with families in order to realize the child’s healthy and safe development, is precisely the differentiated competence of the Bachelor of Social Services in Early Childhood Education.
