Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma verkkokauppa Y:lle
Kivinen, Mili (2023)
Kivinen, Mili
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yrityksen X verkkokaupalle Y sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä toimeksiantajalle. Työn toimeksiantajana toimi kotimainen tukkuliike yritys X, joka on perustanut kuluttajille suunnatun verkkokauppa Y:n loppuvuodesta 2019. Opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata toimeksiantajan tarpeeseen kasvattaa verkkokauppa Y:n ja sen brändin tunnettuutta sosiaalisen median markkinoinnin avulla.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta, menetelmäosasta sekä empiirisestä osasta. Teoriaosan alussa pohjustetaan lukijaa kaupan alan murrokseen ja verkko-ostamisen nousuun, sillä näistä syistä myös yritys X on alun perin päättänyt perustaa verkkokauppa Y:n. Puhuttaessa markkinoinnista teoriaosa rajattiin koskemaan pelkästään digitaalista markkinointia sekä sosiaalista mediaa. Teoriaosassa käsiteltiin digitaalista markkinointia sekä sen hyötyjä yrityksen näkökulmasta, sekä miten brändiä voidaan luoda ja vahvistaa digitaalisen markkinoinnin avulla. Sosiaalista mediaa käsiteltiin osana digimarkkinointia, sekä käytiin tarkemmin läpi valitut kanavat, eli Instagram ja Facebook. Lisäksi teoriaosassa käsiteltiin markkinoinnin suunnittelua, sekä käytiin läpi yksityiskohtaisesti SOSTAC-malli, jonka pohjalta myös verkkokauppa Y:lle luotu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tehtiin.
Työn kehittämismenetelmäksi valittiin dokumenttianalyysi, jonka pohjana käytettiin verkkokauppa Y:n Instagram- ja Facebook tilien dataa kolmen kuukauden ajanjaksolta. Dokumenttianalyysin tavoitteena oli saada laajempi käsitys verkkokaupan Y:n Instagram- ja Facebook-tilien nykytilasta sekä kävijöistä. Dokumenttianalyysista saatuja tietoja ja havaintoja hyödynnettiin erityisesti SOSTAC-mallin mukaisesti nykytila-analyysissa, sekä kohderyhmän, asiakaspersoonan ja ostopolun luomisessa.
Työn empiirisestä eli toiminnallisesta osuudesta valmistunut sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on rakennettu verkkokauppa Y:n Instagramin ja Facebookin sisällöntuotantoon ja kanavissa tapahtuvaan yrityksen markkinointiin. Varsinainen suunnitelma tehtiin SOSTAC-mallin mukaisesti, jonka mukaan työ alkaa nykytila-analyysilla, jota seuraa markkinointitavoitteet, kohderyhmä ja strategia, toimenpiteet, toimintasuunnitelma sekä hallinta ja seuranta. Työn päättää pohdinta, jossa käydään läpi muun muassa opinnäytetyöprosessia sekä työn onnistuneisuutta. Työn produktina valmistunut sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sekä sen pohjalta tehty visuaalinen esitys suunnitelmasta tulevat toimeksiantajan käyttöön suunnitelman aikataulun mukaisesti. Suunnitelman ajanjakson jälkeen suunnitelmaa voidaan päivittää laatimalla muun muassa uudet tavoitteet markkinoinnille. Suunnitelma on tällaisenaan tehty vain Instagramiin ja Facebookiin, mutta suunnitelma on hyvin muokattavissa esimerkiksi kanavien määrän lisääntyessä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta, menetelmäosasta sekä empiirisestä osasta. Teoriaosan alussa pohjustetaan lukijaa kaupan alan murrokseen ja verkko-ostamisen nousuun, sillä näistä syistä myös yritys X on alun perin päättänyt perustaa verkkokauppa Y:n. Puhuttaessa markkinoinnista teoriaosa rajattiin koskemaan pelkästään digitaalista markkinointia sekä sosiaalista mediaa. Teoriaosassa käsiteltiin digitaalista markkinointia sekä sen hyötyjä yrityksen näkökulmasta, sekä miten brändiä voidaan luoda ja vahvistaa digitaalisen markkinoinnin avulla. Sosiaalista mediaa käsiteltiin osana digimarkkinointia, sekä käytiin tarkemmin läpi valitut kanavat, eli Instagram ja Facebook. Lisäksi teoriaosassa käsiteltiin markkinoinnin suunnittelua, sekä käytiin läpi yksityiskohtaisesti SOSTAC-malli, jonka pohjalta myös verkkokauppa Y:lle luotu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tehtiin.
Työn kehittämismenetelmäksi valittiin dokumenttianalyysi, jonka pohjana käytettiin verkkokauppa Y:n Instagram- ja Facebook tilien dataa kolmen kuukauden ajanjaksolta. Dokumenttianalyysin tavoitteena oli saada laajempi käsitys verkkokaupan Y:n Instagram- ja Facebook-tilien nykytilasta sekä kävijöistä. Dokumenttianalyysista saatuja tietoja ja havaintoja hyödynnettiin erityisesti SOSTAC-mallin mukaisesti nykytila-analyysissa, sekä kohderyhmän, asiakaspersoonan ja ostopolun luomisessa.
Työn empiirisestä eli toiminnallisesta osuudesta valmistunut sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on rakennettu verkkokauppa Y:n Instagramin ja Facebookin sisällöntuotantoon ja kanavissa tapahtuvaan yrityksen markkinointiin. Varsinainen suunnitelma tehtiin SOSTAC-mallin mukaisesti, jonka mukaan työ alkaa nykytila-analyysilla, jota seuraa markkinointitavoitteet, kohderyhmä ja strategia, toimenpiteet, toimintasuunnitelma sekä hallinta ja seuranta. Työn päättää pohdinta, jossa käydään läpi muun muassa opinnäytetyöprosessia sekä työn onnistuneisuutta. Työn produktina valmistunut sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sekä sen pohjalta tehty visuaalinen esitys suunnitelmasta tulevat toimeksiantajan käyttöön suunnitelman aikataulun mukaisesti. Suunnitelman ajanjakson jälkeen suunnitelmaa voidaan päivittää laatimalla muun muassa uudet tavoitteet markkinoinnille. Suunnitelma on tällaisenaan tehty vain Instagramiin ja Facebookiin, mutta suunnitelma on hyvin muokattavissa esimerkiksi kanavien määrän lisääntyessä tulevaisuudessa.