ATU-keilauksen hyödyt raitiotie hankkeissa
Vilkko, Pyry (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212572
Tiivistelmä
Raide-Jokerin puolesta heräsi kysymys keväällä 2022, että täyttääkö Raide-Jokerille rakennettu rata-alue varmasti ennalta suunnitellun ATU-alueen vaatimukset. Ongelman ratkaisuksi päätettiin tehdä ATU-keilaus mobiililaserkeilaimen avulla. Tutkimuksessa pohdittiin myös muita tutkimusmenetelmiä työn tekemiseksi.
Laserkeilaus suoritettiin seitsemässä osassa, joista yksi oli testikeilaus. Testikeilauksen tarkoituksena oli testata keilauksessa käytetyn laitteiston yhteensopivuus, sekä määrittää tarkkeiden oikea koko ja määrän riittävyys keilausta varten. Laserkeilaus tehtiin kiskopyörämönkijää apuna käyttäen, jotta laserkeilaus saatiin mallintamaan raitiovaunua kiskoilta käsin. Laserkeilausmateriaalista tehtiin kolmiuloitteinen pistepilvi.
Pistepilvelle tehtiin törmäyskuvatarkastelu mahdollisten esteiden ja rakennusvirheiden löytämiseksi. Kaikista ATU-rikkeistä Sweco Infra & Rail Oy keräsi yhteisen raportin Raide-Jokerille. Raportin pohjalta pystyttiin korjaamaan siinä esiin tulleet virheet ja varmistamaan ATU:n riittävyys. Opinnäytetyön perusteella ATU-keilauksen avulla pystyttiin ratkaisemaan ongelma ja tekninen koeliikenne pystyttiin aloittamaan aikataulussa.
Suomessa pistepilviaineistoa on käytetty jo pitkään erilaisissa mallinnuksissa, kuten tunneli- ja kalliorakentamisessa, mutta raitiotierakentamiseen ja ATU-tarkastelussa ei mahdollisesti koskaan aikaisemmin. Uskon, että pistepilvimallinnus tulee yleistymään tulevaisuudessa rakennushankkeissa.
Laserkeilaus suoritettiin seitsemässä osassa, joista yksi oli testikeilaus. Testikeilauksen tarkoituksena oli testata keilauksessa käytetyn laitteiston yhteensopivuus, sekä määrittää tarkkeiden oikea koko ja määrän riittävyys keilausta varten. Laserkeilaus tehtiin kiskopyörämönkijää apuna käyttäen, jotta laserkeilaus saatiin mallintamaan raitiovaunua kiskoilta käsin. Laserkeilausmateriaalista tehtiin kolmiuloitteinen pistepilvi.
Pistepilvelle tehtiin törmäyskuvatarkastelu mahdollisten esteiden ja rakennusvirheiden löytämiseksi. Kaikista ATU-rikkeistä Sweco Infra & Rail Oy keräsi yhteisen raportin Raide-Jokerille. Raportin pohjalta pystyttiin korjaamaan siinä esiin tulleet virheet ja varmistamaan ATU:n riittävyys. Opinnäytetyön perusteella ATU-keilauksen avulla pystyttiin ratkaisemaan ongelma ja tekninen koeliikenne pystyttiin aloittamaan aikataulussa.
Suomessa pistepilviaineistoa on käytetty jo pitkään erilaisissa mallinnuksissa, kuten tunneli- ja kalliorakentamisessa, mutta raitiotierakentamiseen ja ATU-tarkastelussa ei mahdollisesti koskaan aikaisemmin. Uskon, että pistepilvimallinnus tulee yleistymään tulevaisuudessa rakennushankkeissa.