Miten myyjän työtehtäviin perehdyttämisessä onnistutaan Organisaatiossa X?
Rissanen, Toni (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212822
Tiivistelmä
Uuden työntekijän perehdytyksen onnistuminen on tärkeää, jotta organisaatio selviytyy sen päivittäisistä toiminnoista ja niiden kehittämisessä myös tulevaisuudessa. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin myyjän työtehtävien perehdyttämisen onnistumista organisaatiossa X. Organisaatio X on rautakauppaketju, jolla on useita toimipisteitä suomessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada käsitys nykyisen myyjän työtehtäviin perehdyttämisen onnistumisesta. Tarkoituksena oli antaa Organisaatio X keskijohdolle sekä lähiesimiehille tietoa nykytilanteesta, kuinka kehittää myyjän työtehtäviin perehdyttämistä tulevaisuudessa. Saatu tieto oli arvokasta, sillä työurien pidentäminen on Organisaatio X:n tavoite.
Teoriaosuudessa käsitellään hyvää perehdyttämistä, perehdyttäjän ja perehdytettävän roolia sekä onnistunutta myyjän työtehtäviin perehdyttämistä. Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisesti eli kvalitatiivisesti. Käytännön tasolla se toteutettiin teemahaastatteluna, jossa haastateltiin Organisaatio X:n myyjiä ja esihenkilöitä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella näyttäisi siltä, että nykyiset perehdyttämisen keinot toimivat toki sellaisenaan, mutta kehityskohteitakin löytyi. Koska Organisaatio X perehdyttäminen toimii pitkälti myyjien opetuksen kautta eli ns. mentoroinnilla, tulisi esihenkilöiden suunnitella perehdytys yhdessä heidän kanssaan. Näin voidaan luoda perehdytettävän näkökulmasta enemmän turvallisempi ja viihtyisämpi oppimisympäristö sekä parantaa samalla työnantajamielikuvaa. Näyttäisi siltä, että tulokkaiden lisäksi myös pitkään organisaatiossa työskennelleillä oli perusosaamisessa, kuten tuotetiedoissa ja sisäisten järjestelmien kanssa huomattavia puutteita. Kehitettävää voisi siis olla aktiivisemmassa perehdyttämisen seurannassa
Teoriaosuudessa käsitellään hyvää perehdyttämistä, perehdyttäjän ja perehdytettävän roolia sekä onnistunutta myyjän työtehtäviin perehdyttämistä. Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisesti eli kvalitatiivisesti. Käytännön tasolla se toteutettiin teemahaastatteluna, jossa haastateltiin Organisaatio X:n myyjiä ja esihenkilöitä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella näyttäisi siltä, että nykyiset perehdyttämisen keinot toimivat toki sellaisenaan, mutta kehityskohteitakin löytyi. Koska Organisaatio X perehdyttäminen toimii pitkälti myyjien opetuksen kautta eli ns. mentoroinnilla, tulisi esihenkilöiden suunnitella perehdytys yhdessä heidän kanssaan. Näin voidaan luoda perehdytettävän näkökulmasta enemmän turvallisempi ja viihtyisämpi oppimisympäristö sekä parantaa samalla työnantajamielikuvaa. Näyttäisi siltä, että tulokkaiden lisäksi myös pitkään organisaatiossa työskennelleillä oli perusosaamisessa, kuten tuotetiedoissa ja sisäisten järjestelmien kanssa huomattavia puutteita. Kehitettävää voisi siis olla aktiivisemmassa perehdyttämisen seurannassa