Rakennusalan yrityksen laatujärjestelmä
Koivuniemi, Janne (2023)
Koivuniemi, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212874
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin laatujärjestelmä HHT-RAKENNUS Oy:lle. Laatujärjestelmän laatimisen tarkoituksena oli kehittää HHT-RAKENNUS Oy:lle järjestelmä, jonka avulla se pystyy vakiinnuttamaan hyvät ja laadukkaat toiminnot rakentamisessa. Hyvän ja laadukkaan laatujärjestelmän avulla yritys kehittää asiakastyytyväisyyttä, kustannustehokkuutta sekä kilpailutuskykyään. Yrityksellä oli entuudestaan laatukäsikirja käytössään, jonka pohjalta laatujärjestelmää lähdettiin toteuttamaan. Laatujärjestelmän luomisessa käytettiin ISO 9001 -standardin vaatimuksia. Kaikki standardin vaatimukset eivät täyty tuotetussa laatujärjestelmässä. Toimeksiantaja yritys täydentää laatujärjestelmän omien toimintatapojensa mukaiseksi. Laatujärjestelmän kehittäminen ja parantaminen on jatkuva prosessi, joka ei lopu koskaan.
Opinnäytetyö koostuu teoriasta, jossa käsitellään laatua eri muodoissa ja tavoissa, kuten johtamisessa ja rakentamisessa. Näiden lisäksi opinnäytetyössä käsitellään laadunvarmistamista. Työhön lisättiin ISO 9001 -standardin vaatimukset, jonka ansiosta yritys voi toteuttaa jälkikäteen laatujärjestelmän standardin mukaiseksi ja hakea sertifikaattia. Laatujärjestelmä pyrittiin pitämään mahdollisimman selkeänä, jonka vuoksi se on jaettu useampaan pienempään asiakirjaan, josta yrityksen jokaisen henkilön on helppo hakea tarvitsemansa tieto. Opinnäytetyön liitteissä on esitetty laaditut laatukäsikirja sekä toimintakansio.
Opinnäytetyö koostuu teoriasta, jossa käsitellään laatua eri muodoissa ja tavoissa, kuten johtamisessa ja rakentamisessa. Näiden lisäksi opinnäytetyössä käsitellään laadunvarmistamista. Työhön lisättiin ISO 9001 -standardin vaatimukset, jonka ansiosta yritys voi toteuttaa jälkikäteen laatujärjestelmän standardin mukaiseksi ja hakea sertifikaattia. Laatujärjestelmä pyrittiin pitämään mahdollisimman selkeänä, jonka vuoksi se on jaettu useampaan pienempään asiakirjaan, josta yrityksen jokaisen henkilön on helppo hakea tarvitsemansa tieto. Opinnäytetyön liitteissä on esitetty laaditut laatukäsikirja sekä toimintakansio.