Tulevaisuuden Kela-taksit. Kela-taksiasiakkaiden kokemukset ja tarpeet.
Talvitie, Otto (2023)
Talvitie, Otto
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212906
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata palvelumuotoilun keinoin, millaisia erilaisia Kela-takseja käyttäviä asiakkaita on olemassa, joiden tarpeet pitää ottaa
huomioon tulevaisuuden Kela-taksipalveluiden suunnittelussa. Erilaisten asiakkaiden tunnistaminen on tärkeää, jotta palvelua pystytään kehittämään vastaamaan sekä asiakkaiden että yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin.
Opinnäytetyössä keskityttiin tunnistamaan erilaisia asiakkaita, pitkälti asiakkaiden tarpeiden, kokemusten ja toiveiden pohjalta. Työ eteni palvelumuotoilun
prosessimallin mukaisesti siten, että prosessi rajattiin pääosin ongelman ymmärtämiseen. Varsinaisia ratkaisuja opinnäytetyö ei Kela-taksipalvelun kehittämiseen tarjoa, vaan tarkoitus on ollut tuottaa suunnittelua ja päätöksentekoa
tukevaa tietoa palvelun asiakkaista ja täten kerryttää asiakasymmärrystä käyttäjätutkimuksen näkökulmasta.
Tutkimuksessa pyrittiin hyödyntämään erilaista aineistoa monipuolisesti. Tutkimusvaiheessa haastateltiin asiakkaita, Kelan asiantuntijoita sekä muita sidosryhmiä. Työssä hyödynnettiin myös muuta aineistoa, kuten palautteita sekä
tilastotietoa.
Opinnäytetyön tuloksena on saavutettu asiakasymmärrystä ja muodostettu
kuva Kela-taksipalveluiden erilaisista asiakkaita. Asiakkaista on muodostettu
neljä käyttäjäprofiilia, jotka kuvaavat erilaisten asiakkaiden erilaisia tarpeita.
Kokonaisuutta on havainnollistettu lisäksi palvelupolun sekä service blueprint
-mallin avulla. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa helposti ymmärrettävässä
muodossa asiakkaista. Tutkimuksen avulla saavutettua tietoa on mahdollista
hyödyntää palvelun kehittämisessä. Käyttäjäprofiileja ja muita opinnäytetyön
tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää Kela-taksipalvelun tulevaisuuden suunnittelussa.
huomioon tulevaisuuden Kela-taksipalveluiden suunnittelussa. Erilaisten asiakkaiden tunnistaminen on tärkeää, jotta palvelua pystytään kehittämään vastaamaan sekä asiakkaiden että yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin.
Opinnäytetyössä keskityttiin tunnistamaan erilaisia asiakkaita, pitkälti asiakkaiden tarpeiden, kokemusten ja toiveiden pohjalta. Työ eteni palvelumuotoilun
prosessimallin mukaisesti siten, että prosessi rajattiin pääosin ongelman ymmärtämiseen. Varsinaisia ratkaisuja opinnäytetyö ei Kela-taksipalvelun kehittämiseen tarjoa, vaan tarkoitus on ollut tuottaa suunnittelua ja päätöksentekoa
tukevaa tietoa palvelun asiakkaista ja täten kerryttää asiakasymmärrystä käyttäjätutkimuksen näkökulmasta.
Tutkimuksessa pyrittiin hyödyntämään erilaista aineistoa monipuolisesti. Tutkimusvaiheessa haastateltiin asiakkaita, Kelan asiantuntijoita sekä muita sidosryhmiä. Työssä hyödynnettiin myös muuta aineistoa, kuten palautteita sekä
tilastotietoa.
Opinnäytetyön tuloksena on saavutettu asiakasymmärrystä ja muodostettu
kuva Kela-taksipalveluiden erilaisista asiakkaita. Asiakkaista on muodostettu
neljä käyttäjäprofiilia, jotka kuvaavat erilaisten asiakkaiden erilaisia tarpeita.
Kokonaisuutta on havainnollistettu lisäksi palvelupolun sekä service blueprint
-mallin avulla. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa helposti ymmärrettävässä
muodossa asiakkaista. Tutkimuksen avulla saavutettua tietoa on mahdollista
hyödyntää palvelun kehittämisessä. Käyttäjäprofiileja ja muita opinnäytetyön
tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää Kela-taksipalvelun tulevaisuuden suunnittelussa.