Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Mikkelin koulunuorisotyöntekijät ja koulupudokkuus

Tuure, Anni (2023)

 
Avaa tiedosto
Tuure_Anni.pdf (342.0Kt)
Lataukset: 


Tuure, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212708
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, mitä työmenetelmiä Mikkelin koulunuorisotyöntekijät käyttävät koulupudokkaiden kanssa sekä millaisena koulupudokkuus näyttäytyy heille. Opinnäytetyö keskittyy 7.–9.-luokkalaisiin. Opinnäytetyöllä selvitettiin konkreettinen kuva koulunuorisotyöntekijöistä koulupudokkaiden kanssa. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin koulunuorisotyöntekijöiden kokemuksia koulupudokkuudesta, miten ilmiönä koulupudokkuus
heille näyttäytyy, mitä työmenetelmiä koulunuorisotyöntekijät käyttävät sekä
millaisessa moniammatillisessa yhteistyössä he toimivat.
Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää Mikkelin yläkouluissa työskentelevää
koulunuorisotyöntekijää. Aineisto kerätiin teemahaastatteluissa, joissa haastateltaville esitettiin avoimia kysymyksiä. Teemahaastattelu oli jaettu kahteen
osaan: millaisena koulupudokkuus näyttäytyy koulunuorisotyöntekijöiden silmin ja millaisia työtapoja koulunuorisotyöntekijät käyttävät koulupudokkaiden
kanssa työskennellessään.
Opinnäytetyön tulokset jakautuivat tutkimuskysymysten mukaisesti Mikkelin
koulunuorisotyöntekijöiden näkemykseen työmenetelmistä koulupudokkuuden
parissa, ilmiöstä sekä miten he sen näkevät. Koulunuorisotyöntekijät kuvailevat kokemuksiaan koulupudokkaista ja mitä työmenetelmiä he ovat käyttäneet
koulupudokkaiden kanssa yksilö- ja ryhmätasolla. Mikkelin koulunuorisotyöntekijät tuovat esille tärkeimpänä asiana luottamussuhteen luomisen nuorien
kanssa.
Mikkelin koulunuorisotyöntekijöiden tärkeimpiä edellytyksiä ovat luottamuksen
sekä hyvän keskustelusuhteen luominen nuoriin. Koulupudokkkaat ja heidän
asiansa ovat Mikkelin koulunuorisotyöntekijöille tärkeitä. Yhteistyön merkitys
nousee esille koulunuorisotyöntekijöiden työssä. Koulunuorisotyöntekijöiden
ammattitaitoa hyödynnetään ja heitä otetaan mukaan pudokkaiden auttamiseen monipuolisesti. Tuloksia voidaan hyödyntää koulunuorisotyöntekijöiden
työn lisäksi muissakin koulupudokkaisiin liittyvissä asioissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste