Pelattavan mainoksen kehittäminen
Veppling, Janne (2023)
Veppling, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212686
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään pelattavia mainoksia mainostusmuotona sekä pelattavien mainosten kehitystä. Pelattavien mainosten toimintaa mainostusmuotona avataan tutustumalla mainoksia ylläpitäviin mainosverkostoihin. Työssä perehdytään pelattavien mainosten kehityksen rajoitteisiin sekä tutustutaan hyviin käytäntöihin ja työkaluihin. Työssä käydään myös läpi, miten pelaaja saadaan kiinnostumaan pelattavasta mainoksesta sekä miten mainoksen aikana herätetään pelaajan mielenkiinto mainostettavasta tuotteesta.
Opinnäytetyössä esitellään neljää yleistä pelattavien mainosten ylläpitopalveluita tarjoavaa mainosverkostoa. Mainostusmuodon tehokkuutta sekä rajoituksia avataan tutustumalla mainosverkostojen tarjoamiin asiakirjoihin sekä muihin ajankohtaisiin lähteisiin. Pelattavien mainosten suunnittelu- sekä toteutusprosessin selvittämiseksi haastateltiin pelattavien mainosten suunnittelijaa.
Työn tuloksissa ja johtopäätöksissä ilmenee, että pelattavat mainokset ovat minipelimäisiä demonstraatioita alkuperäisestä tuotteesta. Pelaajan kiinnostuksen herättäminen pelattaviin mainoksiin sekä mainostettaviin tuotteisiin ei ole suoraviivainen prosessi. Jokaiselle mainokselle täytyy pohtia omat ratkaisut, joten työssä käsitellään prosessia yleisellä tasolla.
Opinnäytetyössä esitellään neljää yleistä pelattavien mainosten ylläpitopalveluita tarjoavaa mainosverkostoa. Mainostusmuodon tehokkuutta sekä rajoituksia avataan tutustumalla mainosverkostojen tarjoamiin asiakirjoihin sekä muihin ajankohtaisiin lähteisiin. Pelattavien mainosten suunnittelu- sekä toteutusprosessin selvittämiseksi haastateltiin pelattavien mainosten suunnittelijaa.
Työn tuloksissa ja johtopäätöksissä ilmenee, että pelattavat mainokset ovat minipelimäisiä demonstraatioita alkuperäisestä tuotteesta. Pelaajan kiinnostuksen herättäminen pelattaviin mainoksiin sekä mainostettaviin tuotteisiin ei ole suoraviivainen prosessi. Jokaiselle mainokselle täytyy pohtia omat ratkaisut, joten työssä käsitellään prosessia yleisellä tasolla.