Miten vastuullisuus vaikuttaa asiakkaan kuluttajakäyttäytymiseen yrityksessä Lovia Oy
Tiirikka, Julianna (2023)
Tiirikka, Julianna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212770
Tiivistelmä
Tämä tutkimustyyppinen opinnäytetyö käsitteli vastuullisuutta ja sen vaikutusta Lovia Oy:n asiakkaiden kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, miten vastuullisuus vaikuttaa Lovia Oy:n asiakkaiden kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimukselle kehitettiin myös alatavoitteita tukemaan päätavoitetta. Niiden avulla oli tarkoitus selvittää, mitä osa-alueita pidettiin asiakkaiden keskuudessa tärkeimpinä, kuinka hyvin läpinäkyvyyskonsepti tunnettiin asiakkaiden keskuudessa ja mitkä tekijät vaikuttivat asiakassuhteen syntyyn.
Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäisessä luvussa käsiteltiin vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä liiketoiminnassa, yritysvastuuta sekä tunnettuuden merkitystä. Sen lisäksi käytiin läpi viherpesun yleistymistä sekä erilaisia sääntelyitä ja keinoja, joiden avulla sitä pyritään ehkäisemään. Tietoperustan toisessa luvussa käytiin läpi kuluttajakäyttäytymistä. Tutkimukseen valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusote, koska tavoitteena oli selvittää mahdollisimman monen asiakkaan kuluttajakäyttäytymistä ja tarkastella tuloksia tilastojen avulla. Samalla oli helpompaa vertailla suuremman asiakasryhmän kuluttajakäyttäytymistä. Suuri vastaajamäärä helpotti myös tulosten vertailua sekä paransi luotettavuutta.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin internetissä tehtyä kyselytutkimusta. Kyselyyn vastasi 230 henkilöä aikavälillä 1.4.¬–7.4.2023. Tutkimuksen tuloksia havainnollistettiin sekä tarkasteltiin taulukoiden ja muiden infograafien avulla. Tietoperustan ja kyselytutkimuksen perusteella johtopäätöksenä on, että vastuullisuus on vaikuttanut erittäin paljon asiakkaiden kuluttajakäyttäytymiseen ja sitä on pidetty tärkeänä arvona kohdeyrityksen asiakkaiden keskuudessa. Se ei kuitenkaan ole ollut kaikista tärkein kriteeri vaan ensisijaisesti on haluttu hyvännäköinen ja laadukas tuote. Vastuullisuus on kuitenkin kiinnostanut asiakkaita paljon, ja siitä on etsitty tietoa ennen ostopäätöksen tekoa. Sillä on ollut myös suuri vaikutus asiakassuhteen syntyyn.
Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäisessä luvussa käsiteltiin vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä liiketoiminnassa, yritysvastuuta sekä tunnettuuden merkitystä. Sen lisäksi käytiin läpi viherpesun yleistymistä sekä erilaisia sääntelyitä ja keinoja, joiden avulla sitä pyritään ehkäisemään. Tietoperustan toisessa luvussa käytiin läpi kuluttajakäyttäytymistä. Tutkimukseen valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusote, koska tavoitteena oli selvittää mahdollisimman monen asiakkaan kuluttajakäyttäytymistä ja tarkastella tuloksia tilastojen avulla. Samalla oli helpompaa vertailla suuremman asiakasryhmän kuluttajakäyttäytymistä. Suuri vastaajamäärä helpotti myös tulosten vertailua sekä paransi luotettavuutta.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin internetissä tehtyä kyselytutkimusta. Kyselyyn vastasi 230 henkilöä aikavälillä 1.4.¬–7.4.2023. Tutkimuksen tuloksia havainnollistettiin sekä tarkasteltiin taulukoiden ja muiden infograafien avulla. Tietoperustan ja kyselytutkimuksen perusteella johtopäätöksenä on, että vastuullisuus on vaikuttanut erittäin paljon asiakkaiden kuluttajakäyttäytymiseen ja sitä on pidetty tärkeänä arvona kohdeyrityksen asiakkaiden keskuudessa. Se ei kuitenkaan ole ollut kaikista tärkein kriteeri vaan ensisijaisesti on haluttu hyvännäköinen ja laadukas tuote. Vastuullisuus on kuitenkin kiinnostanut asiakkaita paljon, ja siitä on etsitty tietoa ennen ostopäätöksen tekoa. Sillä on ollut myös suuri vaikutus asiakassuhteen syntyyn.