Sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma yritykselle LVI-Sukitus Harju Oy
Juhola, Ida (2023)
Juhola, Ida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212803
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritykselle LVI & Sukitus Harju Oy. Työn tavoitteena oli luoda yritykselle selkeä ja toimiva sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma nostattamaan toimeksiantajan brändimielikuvaa ja helpottamaan yksityisyrittäjän arkea. Työn alatavoitteena oli luoda tekijälle ja toimeksiantajalle tarkempi käsitys siitä, miten sosiaalinen media toimii markkinoinnintyökaluna ja kuinka SoMe -mainonnasta on mahdollista saada parhain ja tuottoisin hyöty irti.
Opinnäytetyön teoriaosuus rajattiin käsittelemään digitaalista markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa sekä sisältömarkkinointia. Sosiaalisen median kanavat rajattiin Facebookiin ja Instagramiin toimeksiantajan resurssien takia.
Työn menetelmäosioon lähestymistavoiksi ja aineistonkeruumenetelmiksi valittiin benchmarking-menetelmä sekä toimeksiantajan teemahaastattelu. Laadullisten menetelmäsuuntauksien avulla pyrittiin ymmärtämään paremmin tutkimuskohdetta ja sen ominaisuuksia, laatua ja merkityksiä. Benchmarking -menetelmän avulla oli mahdollista kerätä uusia ideoita ja hahmottaa yrityksen sosiaalisen median kehityskohtia paremmin. Teemahaastattelu auttoi ymmärtämään toimeksiantajan nykytilaa syvällisesti ja yksityiskohtaisesti.
Opinnäytetyöprosessissa onnistuttiin luomaan johdonmukainen ja selkeä sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma. Produktin kohderyhmäksi asetettiin 40–70-vuotiaat henkilöt, jotka omistavat iäkkäämmän asuinkiinteistön. Suunnitelman kokonaisuus koostui sen tavoitteiden määrittämisestä, asiakaspersoonasta, ostopolusta, sisällön tuottamisesta ja jakelusta, sekä tulosten mittaamisesta.
Prosessi aloitettiin helmikuussa 2023 ja tuotiin päätökseen toukokuussa 2023. Luodusta sisältömarkkinointisuunnitelmasta tuli laadukas, selkeä ja helppokäyttöinen. Produkti tavoitti prosessin alussa määritellyt tavoitteet ja vastasi kaikkiin toimeksiantajan toiveisiin ja tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus rajattiin käsittelemään digitaalista markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa sekä sisältömarkkinointia. Sosiaalisen median kanavat rajattiin Facebookiin ja Instagramiin toimeksiantajan resurssien takia.
Työn menetelmäosioon lähestymistavoiksi ja aineistonkeruumenetelmiksi valittiin benchmarking-menetelmä sekä toimeksiantajan teemahaastattelu. Laadullisten menetelmäsuuntauksien avulla pyrittiin ymmärtämään paremmin tutkimuskohdetta ja sen ominaisuuksia, laatua ja merkityksiä. Benchmarking -menetelmän avulla oli mahdollista kerätä uusia ideoita ja hahmottaa yrityksen sosiaalisen median kehityskohtia paremmin. Teemahaastattelu auttoi ymmärtämään toimeksiantajan nykytilaa syvällisesti ja yksityiskohtaisesti.
Opinnäytetyöprosessissa onnistuttiin luomaan johdonmukainen ja selkeä sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma. Produktin kohderyhmäksi asetettiin 40–70-vuotiaat henkilöt, jotka omistavat iäkkäämmän asuinkiinteistön. Suunnitelman kokonaisuus koostui sen tavoitteiden määrittämisestä, asiakaspersoonasta, ostopolusta, sisällön tuottamisesta ja jakelusta, sekä tulosten mittaamisesta.
Prosessi aloitettiin helmikuussa 2023 ja tuotiin päätökseen toukokuussa 2023. Luodusta sisältömarkkinointisuunnitelmasta tuli laadukas, selkeä ja helppokäyttöinen. Produkti tavoitti prosessin alussa määritellyt tavoitteet ja vastasi kaikkiin toimeksiantajan toiveisiin ja tarpeisiin.