Vuorovaikutuksen merkitys tiimeissä
Pohto, Helena (2023)
Pohto, Helena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212816
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu kuljetusalan organisaation tilaamaan tutkimukseen. Heille selvisi syksyllä 2022 järjestetyssä työpaja päivässä, jossa henkilöstöltä kysyttiin, mikä toimii juuri nyt ja missä kehitettävää. Työpajasta nousi suurimmaksi haasteeksi tiimien välinen toimimaton vuorovaikutus, missä kehitettävää. Vuorovaikutustaitoja tarvitaan alasta riippumatta, koska työtä tehdään lähes aina toisten ihmisten kanssa. Hyvät vuorovaikutustaidot korostuvat, kun työtä tehdään tiimeissä. Erityisesti esihenkilöiden johtamistaidot ovat suurennuslasin alla, jotta tiimin tavoitteet toteutuvat. Hyvällä johtamiselle ja esihenkilötaidoilla voidaan vaikuttaa ensisijaisesti työn sujuvuuteen tiimeissä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten kohdeorganisaatiossa eri tiimien välistä vuorovaikutusta voidaan tehostaa. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää syvällisemmin taustatekijöitä vuorovaikutuksen toimimattomuuteen eri tiimien välillä. Tarkoitus oli tutkia miten haastateltavat kokevat hyvän vuorovaikutuksen, miten vuorovaikutus koetaan tällä hetkellä ja millä vuorovaikutusta on mahdollista tehostaa.
Opinnäytetyön teoreettinen ensimmäinen viitekehys käsittelee tiimityötä ja tiimien tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä, vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Viitekehyksen toinen osa käsittelee johtamistaitoja ja esihenkilötyötä, yhteisiä pelisääntöjä, viestintää ja palautekulttuuria. Tutkimus on rajattu esihenkilöihin ja työntekijöihin. Johtoryhmä on rajattu pois tutkimuksesta.
Tutkimus on toteutettu laadullisella (kvalitatiivisella) menetelmällä, jossa lähestymistavaksi valikoitui tapaustutkimus. Tutkimuksen aineiston keruumenetelmänä oli teemahaastattelu sekä havainnointi. Tutkimus ajoittui joulukuun 2022 lopusta huhtikuun 2023 puoleen väliin. Valmis opinnäytetyö esitellään toimeksiantajaorganisaatiolle huhtikuun 2023 lopussa.
Tutkimuksesta selvisi, että joidenkin tiimin kohdalla koettiin vuorovaikutuksen olevan todella heikkoa, jopa osattiin nostaa tietty tiimi ja siellä olevia yksilöitä. Tutkimuksesta selvisi myös, että haasteet ovat olleet olemassa jo joitain vuosia, joihin on luvattu tehdä muutoksia, joita ei kuitenkaan ole toteutettu. Tutkimuksesta selvisi myös, että esihenkilötyö omassa tiimissä koettiin hyväksi, kun taas vastaavasti toisen tiimin toiminta esihenkilötyön osalta koettiin epäasialliseksi.
Johtopäätöksenä on, että tiimien välistä vuorovaikutusta voidaan tehostaa kehittämällä johtamistaitoja, sopimalla tiimeille pelisääntöjä ja toimintatapoja, selkeyttämällä rooleja sekä vastuualueita ja kehittämällä palautekulttuuria. Näiden toimintamallien jälkeen viestintä vahvistuu, jolloin myös tiimien työn sujuvuus tehostuu.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten kohdeorganisaatiossa eri tiimien välistä vuorovaikutusta voidaan tehostaa. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää syvällisemmin taustatekijöitä vuorovaikutuksen toimimattomuuteen eri tiimien välillä. Tarkoitus oli tutkia miten haastateltavat kokevat hyvän vuorovaikutuksen, miten vuorovaikutus koetaan tällä hetkellä ja millä vuorovaikutusta on mahdollista tehostaa.
Opinnäytetyön teoreettinen ensimmäinen viitekehys käsittelee tiimityötä ja tiimien tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä, vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Viitekehyksen toinen osa käsittelee johtamistaitoja ja esihenkilötyötä, yhteisiä pelisääntöjä, viestintää ja palautekulttuuria. Tutkimus on rajattu esihenkilöihin ja työntekijöihin. Johtoryhmä on rajattu pois tutkimuksesta.
Tutkimus on toteutettu laadullisella (kvalitatiivisella) menetelmällä, jossa lähestymistavaksi valikoitui tapaustutkimus. Tutkimuksen aineiston keruumenetelmänä oli teemahaastattelu sekä havainnointi. Tutkimus ajoittui joulukuun 2022 lopusta huhtikuun 2023 puoleen väliin. Valmis opinnäytetyö esitellään toimeksiantajaorganisaatiolle huhtikuun 2023 lopussa.
Tutkimuksesta selvisi, että joidenkin tiimin kohdalla koettiin vuorovaikutuksen olevan todella heikkoa, jopa osattiin nostaa tietty tiimi ja siellä olevia yksilöitä. Tutkimuksesta selvisi myös, että haasteet ovat olleet olemassa jo joitain vuosia, joihin on luvattu tehdä muutoksia, joita ei kuitenkaan ole toteutettu. Tutkimuksesta selvisi myös, että esihenkilötyö omassa tiimissä koettiin hyväksi, kun taas vastaavasti toisen tiimin toiminta esihenkilötyön osalta koettiin epäasialliseksi.
Johtopäätöksenä on, että tiimien välistä vuorovaikutusta voidaan tehostaa kehittämällä johtamistaitoja, sopimalla tiimeille pelisääntöjä ja toimintatapoja, selkeyttämällä rooleja sekä vastuualueita ja kehittämällä palautekulttuuria. Näiden toimintamallien jälkeen viestintä vahvistuu, jolloin myös tiimien työn sujuvuus tehostuu.