Intranet liiketoiminnan tueksi
Karppi, Minna (2023)
Karppi, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212829
Tiivistelmä
Organisaation sisäisen viestinnän toimivuudella on suuri vaikutus organisaatioiden menestykseen. Tämän opinnäytetyönä tehdyn toimintatutkimuksen kohteena on kohdeorganisaation sisäisen viestintäkokonaisuuden kehittäminen. Kohdeorganisaatio on suomalainen rahoitusyhtiö, joka toimii viidessä maassa.
Idea opinnäytetyön aiheeseen syntyi kohdeorganisaation ja sen työyhteisön aidosta tarpeesta. Opinnäytetyön toteutustapa oli osallistava toimintatutkimus. Projektiryhmä osallistui oman toimintansa kehittämiseen ja siihen liittyvien ongelmien ratkaisuun.
Toimintatutkimuksen tuloksena haluttiin ottaa käyttöön kohdeorganisaation tarpeiden mukainen sisäisen viestinnän alusta, tehdä sen toimivuuden kannalta tarvittavat muutokset sisäisen viestinnän prosesseihin ja muokata organisaation sisäisenviestinnän infrastruktuuria uuden intranet-alustan sekä yhtiön tarpeen mukaiseksi. Työn tuotoksena käyttöönotettiin kohdeorganisaation liiketoimintaa tukeva SharePoint-intranet-alusta.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautui olemassa olevaan tietoon organisaatioiden sisäisestä viestinnästä johtamisen välineenä, intranetin roolista sisäisessä viestinnässä ja tutkimuksen avulla kerättyyn tietoon kohdeorganisaation sisäisen viestintäkokonaisuuden tarpeista ja tiedoista.
Työn tuloksena käyttöönotettiin yhtiön tarpeiden mukainen ja liiketoimintaa tukeva SharePoint-intranet, toteutettiin tarvittavat muutokset sisäisen viestinnän infrastruktuuriin sekä prosesseihin. Kehittämistyöstä saatava hyöty ei tule näkymään ainoastaan uutena johtamisen välineenä ja ketterämpänä organisaationa, vaan kohdistuu henkilöstön ja asiakkaan kokemaan arvoon. Arvon tuottaminen henkilöstölle kehittää organisaation avainresursseja ja se luo perustan kilpailuedun tavoittelulle. Arvon tuottaminen asiakkaalle luo taas perustan markkinointitoimenpiteille.
Idea opinnäytetyön aiheeseen syntyi kohdeorganisaation ja sen työyhteisön aidosta tarpeesta. Opinnäytetyön toteutustapa oli osallistava toimintatutkimus. Projektiryhmä osallistui oman toimintansa kehittämiseen ja siihen liittyvien ongelmien ratkaisuun.
Toimintatutkimuksen tuloksena haluttiin ottaa käyttöön kohdeorganisaation tarpeiden mukainen sisäisen viestinnän alusta, tehdä sen toimivuuden kannalta tarvittavat muutokset sisäisen viestinnän prosesseihin ja muokata organisaation sisäisenviestinnän infrastruktuuria uuden intranet-alustan sekä yhtiön tarpeen mukaiseksi. Työn tuotoksena käyttöönotettiin kohdeorganisaation liiketoimintaa tukeva SharePoint-intranet-alusta.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautui olemassa olevaan tietoon organisaatioiden sisäisestä viestinnästä johtamisen välineenä, intranetin roolista sisäisessä viestinnässä ja tutkimuksen avulla kerättyyn tietoon kohdeorganisaation sisäisen viestintäkokonaisuuden tarpeista ja tiedoista.
Työn tuloksena käyttöönotettiin yhtiön tarpeiden mukainen ja liiketoimintaa tukeva SharePoint-intranet, toteutettiin tarvittavat muutokset sisäisen viestinnän infrastruktuuriin sekä prosesseihin. Kehittämistyöstä saatava hyöty ei tule näkymään ainoastaan uutena johtamisen välineenä ja ketterämpänä organisaationa, vaan kohdistuu henkilöstön ja asiakkaan kokemaan arvoon. Arvon tuottaminen henkilöstölle kehittää organisaation avainresursseja ja se luo perustan kilpailuedun tavoittelulle. Arvon tuottaminen asiakkaalle luo taas perustan markkinointitoimenpiteille.