Documentary film festival brand and audience brand engagement
Lievonen, Marjut (2023)
Lievonen, Marjut
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212833
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia DocPoint-dokumenttielokuvafestivaalin brändi-identiteettiä sekä DocPoint-dokumenttielokuvafestivaalin yleisön brändi-imagoa. Työn tavoitteena on miettiä keinoja, joilla DocPoint voi tehostaa markkinointiaan vahvistaakseen brändi-imagoaan.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu Brand Engagement Pyramid teoriaan (brändiin sitoutuminen). Teoria esittelee kolme sitoutumisen tasoa kuluttajien keskuudessa: erittäin sitoutuneet, kohtalaisesti sitoutuneet sekä ei kovin sitoutuneet.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin yleisökyselynä dokumenttielokuvafestivaalin aikana. Aineistoa pyydettiin DocPointin markkinointihenkilöstöltä sekä DocPoint verkkosivuilta ja sosiaalisesta mediasta. Aineisto analysoitiin teema-analyysiä sekä dokumenttianalyysiä hyödyntäen.
Tulokset osoittavat, että DocPoint-dokumenttielokuvafestivaalilla on uskollinen ja sitoutunut yleisö. Enemmistö festivaalin yleisöstä on vieraillut festivaalilla useiden vuosien ajan ja etsii tietoa festivaalista itsenäisesti DocPointin verkkosivuilta. Havaittiin myös, että DocPointilla on vahva word-of-mouth viestintä yleisönsä keskuudessa. Opinnäytetyössä annetaan ehdotuksia siitä, miten voidaan parantaa sitoutumista uskollisen yleisön kanssa ja vahvistaa word-of-mouth viestintää. This thesis is conducted as a case study for DocPoint documentary film festival in Helsinki. The aim of the research is to study DocPoint documentary film festival’s brand identity, as well as the DocPoint documentary film festival audience brand image. The objective is to study how DocPoint can enhance its marketing to strengthen its brand image.
The theoretical framework in this thesis revolves around Brand Engagement Pyramid, and touches subjects such as word-of-mouth and brand co-creation. Brand Engagement Pyramid introduced three levels of engagement to the brand by consumers: the very engaged group, the moderately engaged group, and the not very engaged group.
The data for the thesis is gathered through survey for the documentary film festival audience as well as material and information received from DocPoint marketing personnel and DocPoint webpage and social media. The data was analysed with thematic analysis method and documentary analysis method.
The findings show that DocPoint documentary film festival has loyal and engaged audience. Majority of the festival audience has visited the festival for several years, and search information regarding the festival independently from DocPoint webpages. It was also found that DocPoint has strong word-of-mouth communication among its audience. Suggestions on how to enhance the engagement with loyal audience and to strengthen the word-of-mouth communication are given.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu Brand Engagement Pyramid teoriaan (brändiin sitoutuminen). Teoria esittelee kolme sitoutumisen tasoa kuluttajien keskuudessa: erittäin sitoutuneet, kohtalaisesti sitoutuneet sekä ei kovin sitoutuneet.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin yleisökyselynä dokumenttielokuvafestivaalin aikana. Aineistoa pyydettiin DocPointin markkinointihenkilöstöltä sekä DocPoint verkkosivuilta ja sosiaalisesta mediasta. Aineisto analysoitiin teema-analyysiä sekä dokumenttianalyysiä hyödyntäen.
Tulokset osoittavat, että DocPoint-dokumenttielokuvafestivaalilla on uskollinen ja sitoutunut yleisö. Enemmistö festivaalin yleisöstä on vieraillut festivaalilla useiden vuosien ajan ja etsii tietoa festivaalista itsenäisesti DocPointin verkkosivuilta. Havaittiin myös, että DocPointilla on vahva word-of-mouth viestintä yleisönsä keskuudessa. Opinnäytetyössä annetaan ehdotuksia siitä, miten voidaan parantaa sitoutumista uskollisen yleisön kanssa ja vahvistaa word-of-mouth viestintää.
The theoretical framework in this thesis revolves around Brand Engagement Pyramid, and touches subjects such as word-of-mouth and brand co-creation. Brand Engagement Pyramid introduced three levels of engagement to the brand by consumers: the very engaged group, the moderately engaged group, and the not very engaged group.
The data for the thesis is gathered through survey for the documentary film festival audience as well as material and information received from DocPoint marketing personnel and DocPoint webpage and social media. The data was analysed with thematic analysis method and documentary analysis method.
The findings show that DocPoint documentary film festival has loyal and engaged audience. Majority of the festival audience has visited the festival for several years, and search information regarding the festival independently from DocPoint webpages. It was also found that DocPoint has strong word-of-mouth communication among its audience. Suggestions on how to enhance the engagement with loyal audience and to strengthen the word-of-mouth communication are given.