Sospron lastensuojelun jälkihuollon palveluiden kehitystarpeet
Holmström, Essi; Ilola, Emma (2023)
Holmström, Essi
Ilola, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212813
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lastensuojelun jälkihuollon kehitystarpeita. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Sospron kanssa, joka tuottaa lastensuojelun palveluja. Opinnäytetyössä tutkittiin heidän jälkihuollon palvelujaan. Tavoitteena oli selvittää, miten jälkihuollon palvelut vastaavat asiakkaiden tuentarpeisiin ja löytää mahdollisia kehityskohteita, joiden avulla tilaaja voisi kehittää palvelujaan entistä kohdennetuimmiksi asiakkaiden tarpeisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin meidän kiinnostuksemme lisäksi Sospron tarpeesta tutkia omia jälkihuollon palvelujaan ja etsiä niistä mahdollisia kehitystarpeita. Tarkoituksena ei ollut täysin uusien toimintatapojen löytäminen, vaan herättää ajatuksia työyhteisössä ja tutkia tämänhetkistä palvelujen tilannetta. Ideana oli saada Sospron työntekijät pohtimaan omia työmenetelmiä ja innostaa heitä kehittämään itseään ammatillisesti, joka on sosiaalialalla tärkeää.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä tekemällä teemahaastattelu työntekijöille valmiiden teemojen pohjalta sekä toteuttamalla sähköinen kyselylomake asiakkaille. Opinnäytetyö rajautui Sospron jälkihuollon 18–25-vuotiaisiin asiakkaisiin.
Opinnäytetyössä pyrittiin käyttämään mahdollisimman ajankohtaista tietoa. Asiakkailta ja työntekijöiltä kerättiin tutkimukseen aineistoa, jota peilattiin aiheeseen liittyvään teoriatietoon ja lainsäädäntöön. Tutkimuksen tuloksena korostui asiakaslähtöisyys ja palveluiden jatkuva kehityksen tarve. Itsenäistyessään nuori tarvitsee luotettavan aikuisen tukea.
Aiheeseen liittyvät käsitteet valittiin jälkihuoltoa ja nuorten itsenäistymistä ajatellen. Aiheeseen oli mielenkiintoista tutustua syvemmin opinnäytetyöprosessin aikana ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta tärkeää työelämää ajatellen. Prosessin aikana oppi lisää itse asiakastyöstä, asiakkaiden tapeista sekä palveluiden kehittämisestä. The purpose of the thesis was to study the developmental needs regarding the aftercare of child welfare. The thesis was conducted in cooperation with Sospro which provides child care services. The thesis takes a look into the aftercare services that Sospro provides. The aim was to find out whether the services correspond with the customers’ needs and find aspects which could be improved upon to provide more appropriate solutions to each customer’s own needs.
In addition to our own interest in the subject matter the thesis was also conducted due to Sospro’s need to seek out possible areas of improvement in their aftercare services. The aim was not to find completely new methods but rather spark reflection among Sospro’s workforce about the current state of their services. The idea was to get the employees to reflect on their own working methods and inspire them to seek improvement in their profession which is important in social work.
The research was conducted with qualitative methods by arranging a focused interview to the employees based on predetermined themes and by providing customers with an electronic questionnaire. The project narrowed the demographic down to aftercare client’s between the ages 18 and 25.
The thesis aimed to use as current data as possible. The thesis gathered data from the employees and customers that were later mirrored with theories and legislation regarding the subject matter at hand. The results highlighted clientoriented approach and the services’ constant need for improvement. In becoming independent a young person needs the support of a reliable adult.
The terminology regarding the subject matter was selected with aftercare and young people becoming independent in mind. It was interesting to get a deeper look into the subject matter through the process of making this project. The project has likely also been important to my own professional improvement in preparations for entering the workforce. Working on the thesis taught me about customer work, customers’ needs as well as improving services.
Opinnäytetyö toteutettiin meidän kiinnostuksemme lisäksi Sospron tarpeesta tutkia omia jälkihuollon palvelujaan ja etsiä niistä mahdollisia kehitystarpeita. Tarkoituksena ei ollut täysin uusien toimintatapojen löytäminen, vaan herättää ajatuksia työyhteisössä ja tutkia tämänhetkistä palvelujen tilannetta. Ideana oli saada Sospron työntekijät pohtimaan omia työmenetelmiä ja innostaa heitä kehittämään itseään ammatillisesti, joka on sosiaalialalla tärkeää.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä tekemällä teemahaastattelu työntekijöille valmiiden teemojen pohjalta sekä toteuttamalla sähköinen kyselylomake asiakkaille. Opinnäytetyö rajautui Sospron jälkihuollon 18–25-vuotiaisiin asiakkaisiin.
Opinnäytetyössä pyrittiin käyttämään mahdollisimman ajankohtaista tietoa. Asiakkailta ja työntekijöiltä kerättiin tutkimukseen aineistoa, jota peilattiin aiheeseen liittyvään teoriatietoon ja lainsäädäntöön. Tutkimuksen tuloksena korostui asiakaslähtöisyys ja palveluiden jatkuva kehityksen tarve. Itsenäistyessään nuori tarvitsee luotettavan aikuisen tukea.
Aiheeseen liittyvät käsitteet valittiin jälkihuoltoa ja nuorten itsenäistymistä ajatellen. Aiheeseen oli mielenkiintoista tutustua syvemmin opinnäytetyöprosessin aikana ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta tärkeää työelämää ajatellen. Prosessin aikana oppi lisää itse asiakastyöstä, asiakkaiden tapeista sekä palveluiden kehittämisestä.
In addition to our own interest in the subject matter the thesis was also conducted due to Sospro’s need to seek out possible areas of improvement in their aftercare services. The aim was not to find completely new methods but rather spark reflection among Sospro’s workforce about the current state of their services. The idea was to get the employees to reflect on their own working methods and inspire them to seek improvement in their profession which is important in social work.
The research was conducted with qualitative methods by arranging a focused interview to the employees based on predetermined themes and by providing customers with an electronic questionnaire. The project narrowed the demographic down to aftercare client’s between the ages 18 and 25.
The thesis aimed to use as current data as possible. The thesis gathered data from the employees and customers that were later mirrored with theories and legislation regarding the subject matter at hand. The results highlighted clientoriented approach and the services’ constant need for improvement. In becoming independent a young person needs the support of a reliable adult.
The terminology regarding the subject matter was selected with aftercare and young people becoming independent in mind. It was interesting to get a deeper look into the subject matter through the process of making this project. The project has likely also been important to my own professional improvement in preparations for entering the workforce. Working on the thesis taught me about customer work, customers’ needs as well as improving services.