Työntekijäymmärrys vetovoimaisen työnantajabrändin takana
Kalliomäki, Elias (2023)
Kalliomäki, Elias
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212844
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimustyyppinen työ, jonka tavoitteena on syventää ymmärrystä myynnin tehtäviin hakeutuvista työnhakijoista. Syventämällä ymmärrystä potentiaalisten työntekijöiden odotuksista, toiveista ja tarpeista, voidaan luoda entistä vetovoimaisempi työnantajabrändi. Vetovoimaisen työnantajabrändin avulla on mahdollista vaikuttaa laadukkaiden työnhakijoiden määrään sekä työhön sitoutumiseen.
Opinnäytetyön aihe on hyvin ajankohtainen, koska viime vuosina on havaittu rekrytoinnin muuttuneen entistä haastavammaksi ja voidaan puhua työmarkkinoilla vallitsevan työnhakijan markkinat. Päätutkimusongelmaksi määriteltiin seuraava: mitä työnhakijat odottavat myynnin tehtäviltä ja työnantajalta?
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselyä. Kysely pohjautui teoriaviitekehykseen, jossa käytiin läpi työnantajabrändiä sekä työnantajan vetovoimatekijöitä. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin Webropol-ohjelmaa. Vastaukset kerättiin lähettämällä kyselyn nettilinkki työnhakijoiden sähköpostiin. Vastausten analysoimisessa käytettiin Mann-Whitneyn U-testiä,
Kruskal-Wallisin H-testiä ja Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa. Tutkimus toteutettiin keväällä 2023.
Tutkimuksessa on havaittu vastuullisuuden merkitsevän. Työnhakijoiden on havaittu pitävän oppimista tärkeänä ja toivovan työnantajalta toimia kehittymisen tukemiseksi. Toimistolta on odotettu työtä tukevia ominaisuuksia, mutta myös etätyö on koettu tärkeäksi. Tutkimuksessa esitetään tilastollisesti merkitseviä havaintoja sukupuolen, myyntikokemuksen ja iän vaikutuksesta
työnhakijoiden odotuksiin ja tarpeisiin.
Tutkimuksen tulosten avulla on mahdollista kehittää yrityksen vetovoimaa ja sitouttaa työntekijöitä. Tutkimuksen tuloksia voi myös hyödyntää luomaan rekrytointiprosessista enemmän yksilön tarpeita huomioivaksi.
Opinnäytetyön aihe on hyvin ajankohtainen, koska viime vuosina on havaittu rekrytoinnin muuttuneen entistä haastavammaksi ja voidaan puhua työmarkkinoilla vallitsevan työnhakijan markkinat. Päätutkimusongelmaksi määriteltiin seuraava: mitä työnhakijat odottavat myynnin tehtäviltä ja työnantajalta?
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselyä. Kysely pohjautui teoriaviitekehykseen, jossa käytiin läpi työnantajabrändiä sekä työnantajan vetovoimatekijöitä. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin Webropol-ohjelmaa. Vastaukset kerättiin lähettämällä kyselyn nettilinkki työnhakijoiden sähköpostiin. Vastausten analysoimisessa käytettiin Mann-Whitneyn U-testiä,
Kruskal-Wallisin H-testiä ja Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa. Tutkimus toteutettiin keväällä 2023.
Tutkimuksessa on havaittu vastuullisuuden merkitsevän. Työnhakijoiden on havaittu pitävän oppimista tärkeänä ja toivovan työnantajalta toimia kehittymisen tukemiseksi. Toimistolta on odotettu työtä tukevia ominaisuuksia, mutta myös etätyö on koettu tärkeäksi. Tutkimuksessa esitetään tilastollisesti merkitseviä havaintoja sukupuolen, myyntikokemuksen ja iän vaikutuksesta
työnhakijoiden odotuksiin ja tarpeisiin.
Tutkimuksen tulosten avulla on mahdollista kehittää yrityksen vetovoimaa ja sitouttaa työntekijöitä. Tutkimuksen tuloksia voi myös hyödyntää luomaan rekrytointiprosessista enemmän yksilön tarpeita huomioivaksi.