Journalistiset jutut viestinnän apuna: case Visit Riihimäki
Lindgren, Pauliina (2023)
Lindgren, Pauliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212890
Tiivistelmä
Journalismissa viesti on suunnattu suurelle yleisölle. Viesti on jollain tasolla ajankohtainen ja faktoihin perustuva. Journalistinen sisältö on toimitettua. Journalismi pyrkii puolueettomuuteen ja luotettavuuteen. Yrityksen toiminta voidaan nähdä jatkuvana vuorovaikutuksena toimintaympäristön kanssa eli jatkuvana viestintänä. Yritys rakentaa viestinnällä kilpailuetua, erottautuu muista yrityksistä, pitää yllä suhteita asiakkaisiin ja kertoo omasta tarjonnastaan. Viestinnällä pyritään vaikuttamaan mielikuvaan yrityksestä. Sen avulla vahvistetaan tunnettuutta, muistutetaan olemassaolosta ja kerrotaan erilaisista toimintaan liittyvistä asioista sekä palvelutarjonnasta.
Matkailutuotteet ovat palvelutuotteita. Matkailussa voidaan tehdä fyysisiä oheistuotteita, mutta matkailussa asiakas hakee kokemuksia ja elämyksiä. Asiakas menee museoon kokemaan taidetta ja metsäreitille kokemaan luontoelämyksen. Matkailutuotteet ovat aineettomia, heterogeenisiä, ne ostetaan ja kulutetaan samanaikaisesti ja niitä ei voi varastoida. Viestinnällä ja vuorovaikutuksella palvelutilanteessa on valtava merkitys matkailupalvelun onnistumisen kannalta.
Palvelumuotoilun taustalla on halu asiakaslähtöiseen arvoajatteluun. Palvelumuotoilussa käytetään muotoilun keinoja aineettomien palveluiden parantamiseksi. Sitä voi soveltaa palveluiden kehittämiseen kaikilla tasoilla eli yrityksen strategiassa, liiketoimintamalleissa, prosesseissa, palveluympäristöissä tai asiakaskontakteissa.
Tämä työ vastaa seuraaviin tutkimuskysymyksiin palvelumuotoilun avulla: (K 1) Millaisia asiakaspersoonia Visit Riihimäki tavoittelee keväällä 2022? (K 2) Miten Visit Riihimäen tunnettuutta lisätään journalistisin jutuin matkailijan näkökulmasta keväällä/kesällä 2022? (K 3) Mitä journalistisia juttuja kannattaa hyödyntää jatkossa Visit Riihimäen viestinnässä ja mitä uusia juttuja kannattaa kokeilla?
Tällä työllä luotiin Visit Riihimäen asiakaspersoonat sekä testattiin neljä erilaista juttutyyppiä. Tässä tutkimuksessa Visit Riihimäelle muodostui kuusi asiakaspersoonaa: hard core -liikkuja, lopen uupunut, luonnossa olija, mökkiläinen, Riihimäen Pienen Lelukaupan asiakas ja kulttuurinharrastaja. Uusista juttutyypeistä kokeiltiin kuvajournalismia, jonka juttuaiheet saatiin joukkoistamisella, pelillistämistä, podcastia ja blogipostauksia. Jatkossa Visit Riihimäelle suositellaan uuden pelin rakentamista, blogeja sekä joukkoistamista.
Työ on erittäin tärkeä Visit Riihimäen tunnettuuden lisäämiselle ja tulevaisuuden viestintästrategialle.
Matkailutuotteet ovat palvelutuotteita. Matkailussa voidaan tehdä fyysisiä oheistuotteita, mutta matkailussa asiakas hakee kokemuksia ja elämyksiä. Asiakas menee museoon kokemaan taidetta ja metsäreitille kokemaan luontoelämyksen. Matkailutuotteet ovat aineettomia, heterogeenisiä, ne ostetaan ja kulutetaan samanaikaisesti ja niitä ei voi varastoida. Viestinnällä ja vuorovaikutuksella palvelutilanteessa on valtava merkitys matkailupalvelun onnistumisen kannalta.
Palvelumuotoilun taustalla on halu asiakaslähtöiseen arvoajatteluun. Palvelumuotoilussa käytetään muotoilun keinoja aineettomien palveluiden parantamiseksi. Sitä voi soveltaa palveluiden kehittämiseen kaikilla tasoilla eli yrityksen strategiassa, liiketoimintamalleissa, prosesseissa, palveluympäristöissä tai asiakaskontakteissa.
Tämä työ vastaa seuraaviin tutkimuskysymyksiin palvelumuotoilun avulla: (K 1) Millaisia asiakaspersoonia Visit Riihimäki tavoittelee keväällä 2022? (K 2) Miten Visit Riihimäen tunnettuutta lisätään journalistisin jutuin matkailijan näkökulmasta keväällä/kesällä 2022? (K 3) Mitä journalistisia juttuja kannattaa hyödyntää jatkossa Visit Riihimäen viestinnässä ja mitä uusia juttuja kannattaa kokeilla?
Tällä työllä luotiin Visit Riihimäen asiakaspersoonat sekä testattiin neljä erilaista juttutyyppiä. Tässä tutkimuksessa Visit Riihimäelle muodostui kuusi asiakaspersoonaa: hard core -liikkuja, lopen uupunut, luonnossa olija, mökkiläinen, Riihimäen Pienen Lelukaupan asiakas ja kulttuurinharrastaja. Uusista juttutyypeistä kokeiltiin kuvajournalismia, jonka juttuaiheet saatiin joukkoistamisella, pelillistämistä, podcastia ja blogipostauksia. Jatkossa Visit Riihimäelle suositellaan uuden pelin rakentamista, blogeja sekä joukkoistamista.
Työ on erittäin tärkeä Visit Riihimäen tunnettuuden lisäämiselle ja tulevaisuuden viestintästrategialle.