Project INK: online-liikkeen brändi-identiteetin luominen
Voionmaa- Correia Lopes, Saga (2023)
Voionmaa- Correia Lopes, Saga
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212935
Tiivistelmä
Oikein luotu ja suunniteltu brändi erottaa niin suuryritykset kuin pienet mikroyritykset kilpailijoistaan. Luotettava brändi toimii avaintekijänä yrityksen menestyksessä ja tuo yritykselle kilpailuetua. Johdonmukaisen brändin luominen yritykselle on näin ollen yksi tärkeimmistä askelista tämän menestymisen kannalta.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään brändi-identiteetin luomista, itse brändiä ja sen rakentamista kirjoittajan omalle verkkoyritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena on brändi- identiteetin luomisen lisäksi auttaa muita mahdollisia pienyrittäjiä oman brändi- identiteetin luomisessa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta eli tietoperustasta, toiminnallisesta osuudesta, omasta pohdinnasta sekä brändiesitteestä. Teoriaosuuteen kuuluu brändi- identiteetin luomisen lisäksi itse brändi, brändin arvot ja persoona sekä brändin visuaalinen ilme. Toiminnallisessa osiossa avattiin teoriaosuudessa käsiteltyjä aiheita ja sovellettiin niitä kirjoittajan oman yrityksen luomisprosessiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin muun muassa SWOT- analyysiä kirjoittajan omalle yritykselle sekä sen kilpailijalle. SWOT- analyysin lisäksi menetelminä käytettiin ostajapersoonahaastatteluja. Toiminnallisen osion ideana oli soveltaa teoriaosuutta kirjoittajan omaa yritystä varten ja näin ollen luoda tälle brändi- identiteetti.
Opinnäytetyön loppuosaan kuuluu oman pohdinnan osio, jossa kirjoittaja avasi omia tuntemuksiaan ja kokemuksiaan opinnäytetyöprosessiin liittyen. Tähän osioon kuuluu myös kehitysehdotuksia kirjoittajalta sekä oman oppimisen arviointi. Työn liitteenä on brändiesite, joka on luotu opinnäytetyön myötä Project INK:ille.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään brändi-identiteetin luomista, itse brändiä ja sen rakentamista kirjoittajan omalle verkkoyritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena on brändi- identiteetin luomisen lisäksi auttaa muita mahdollisia pienyrittäjiä oman brändi- identiteetin luomisessa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta eli tietoperustasta, toiminnallisesta osuudesta, omasta pohdinnasta sekä brändiesitteestä. Teoriaosuuteen kuuluu brändi- identiteetin luomisen lisäksi itse brändi, brändin arvot ja persoona sekä brändin visuaalinen ilme. Toiminnallisessa osiossa avattiin teoriaosuudessa käsiteltyjä aiheita ja sovellettiin niitä kirjoittajan oman yrityksen luomisprosessiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin muun muassa SWOT- analyysiä kirjoittajan omalle yritykselle sekä sen kilpailijalle. SWOT- analyysin lisäksi menetelminä käytettiin ostajapersoonahaastatteluja. Toiminnallisen osion ideana oli soveltaa teoriaosuutta kirjoittajan omaa yritystä varten ja näin ollen luoda tälle brändi- identiteetti.
Opinnäytetyön loppuosaan kuuluu oman pohdinnan osio, jossa kirjoittaja avasi omia tuntemuksiaan ja kokemuksiaan opinnäytetyöprosessiin liittyen. Tähän osioon kuuluu myös kehitysehdotuksia kirjoittajalta sekä oman oppimisen arviointi. Työn liitteenä on brändiesite, joka on luotu opinnäytetyön myötä Project INK:ille.