Käyttäjäkokemuksien avulla sujuvampaan sähköiseen asiointiin : Case: Suomen Hippos ry
Pulkkinen, Aija (2014)
Pulkkinen, Aija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014062313209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014062313209
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin käyttäjien tyytyväisyyttä käytössä oleviin palveluihin ja niiden toimivuuteen. Tutkimus koskee Suomen Hippos ry:n Heppa-järjestelmää. Tavoitteena oli tunnistaa kehitystarpeet ja käyttäjien toiveet uusien mahdollisten palveluiden osalta. Tutkimuksen tukemana järjestelmästä pyritään saamaan entistä parempi ja monipuolisempi palvelu sen käyttäjille.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin käyttäjätutkimusta tuotekehityksen apuna. Teoriaosuudessa poikettiin myös hieman käytettävyystutkimuksen puolelle. Toinen pääteema on palveluiden sähköistyminen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen sähköistä kyselylomaketta tiedonkeruuvälineenä. Kyselytutkimus toteutettiin kesällä 2013, ja se lähetettiin 2952 vastaajalle sähköpostilla. Vastauksia saatiin 449 kappaletta vastausprosentin ollessa noin 15 %. Vastausprosentti laskettiin vain lähetettyjen sähköpostien ja saatujen vastausten määrällä. Kaikki sähköpostin vastaanottaneet eivät avanneet viestiä viikon aikana.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että pääpiirteissään käyttäjät olivat tyytyväisiä järjestelmän olemassa oloon ja toimivuuteen, mutta he toivoivat kuitenkin järjestelmän toimintoihin useita käytännön parannuksia. Kehitysehdotukset liittyivät tiedon helpompaan saatavuuteen, netti-ilmon toiminnallisuuksiin, mobiiliversion puuttumiseen, kaksikielisyyteen ja sähköisten palveluiden lisäämiseen.
Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle yhteen koottuna tietoa järjestelmän ongelmakohdista ja kehitystarpeista sekä eväitä uusien palveluiden kehittämiseen. Heppa-järjestelmää on tarkoitus kehittää meneillään olevan Suomen Hippos ry:n lisenssiuudistuksen yhteydessä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin käyttäjätutkimusta tuotekehityksen apuna. Teoriaosuudessa poikettiin myös hieman käytettävyystutkimuksen puolelle. Toinen pääteema on palveluiden sähköistyminen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen sähköistä kyselylomaketta tiedonkeruuvälineenä. Kyselytutkimus toteutettiin kesällä 2013, ja se lähetettiin 2952 vastaajalle sähköpostilla. Vastauksia saatiin 449 kappaletta vastausprosentin ollessa noin 15 %. Vastausprosentti laskettiin vain lähetettyjen sähköpostien ja saatujen vastausten määrällä. Kaikki sähköpostin vastaanottaneet eivät avanneet viestiä viikon aikana.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että pääpiirteissään käyttäjät olivat tyytyväisiä järjestelmän olemassa oloon ja toimivuuteen, mutta he toivoivat kuitenkin järjestelmän toimintoihin useita käytännön parannuksia. Kehitysehdotukset liittyivät tiedon helpompaan saatavuuteen, netti-ilmon toiminnallisuuksiin, mobiiliversion puuttumiseen, kaksikielisyyteen ja sähköisten palveluiden lisäämiseen.
Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle yhteen koottuna tietoa järjestelmän ongelmakohdista ja kehitystarpeista sekä eväitä uusien palveluiden kehittämiseen. Heppa-järjestelmää on tarkoitus kehittää meneillään olevan Suomen Hippos ry:n lisenssiuudistuksen yhteydessä.