Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Erityisherkän laulunopettajan työhyvinvointi

Tokola, Anni (2023)

 
Avaa tiedosto
Tokola_Anni.pdf (1.298Mt)
Lataukset: 


Tokola, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212835
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin erityisherkän laulunopettajan työhyvinvointia. Tutkimuksen tavoitteena oli saada vastaus siihen, mitkä tekijät vaikuttavat positiivisesti ja negatiivisesti erityisherkän laulunopettajan työhyvinvointiin. Lisäksi selvitettiin, mitä voimavaroja tai haasteita erityisherkkyys tuo laulunopettajan työhön ja miten erityisherkkien laulunopettajien työhyvinvointia voitaisiin parantaa.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologista otetta käyttäen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jossa haastateltiin kolmea erityisherkkää laulunopettajaa.

Teoriaosuudessa avattiin, mitä tarkoittaa työhyvinvointi ja erityisherkkyys sekä esimerkkejä siitä, mitä laulunopettajan ammatti on.

Tutkimustuloksissa selvisi, että haastateltavat kokivat positiivisesti vaikuttaviksi tekijöiksi muun muassa itsetuntemuksen, erityisherkkyyden hyväksymisen itsessään, työn merkityksellisyyden ja mielekkyyden, työn ja vapaa-ajan keskinäisen tasapainon, säännöllisten taukojen pitämisen työssä, riittävän palautumisen sekä avun ja kannustuksen saamisen työyhteisössä. Haastateltavat kokivat negatiiviseksi tekijäksi toisten ihmisten tunnetilojen jatkuvan aistimisen, koska he tunsivat sen joskus kuormittavana. Haastateltavat kuitenkin mielsivät tunneälyn ja aistiherkkyyden voimavaraksi laulunopettajan työssä. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että erityisherkkien laulunopettajien työhyvinvointia voitaisiin parantaa esimerkiksi itsetuntemusta lisäämällä, mahdollisuudella vaikuttaa työmäärään ja taukoihin, rauhallisella tilalla oppilaitoksessa ja sillä, että työyhteisö olisi tietoinen erityisherkkyydestä ja ymmärtäisi sitä
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste