Valmentava suorituksen johtaminen finanssialalla : käsikirja POP Pankin esimiehille
Reunanen, Riina (2014)
Reunanen, Riina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014062513236
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014062513236
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia nykypäivän esimiestyötä - sen muutoshaasteita, mahdollisuuksia ja kykyä parantaa tuloksellisuutta. Esimiestyön toteutusta lähestyttiin valmentavan suorituksen johtamisen avulla, jolloin esille nousivat organisaation esimiestyön puitteet, esimiesten kouluttaminen ja valmentavan johtamisotteen toteuttaminen päivittäisjohtamisessa. Kehittämishankkeen tavoitteena oli tutkia millä toimenpiteillä, työkaluilla ja osaamisella kohdeorganisaation esimiehet voivat parantaa yksikkönsä valmentavaa suorituksen johtamista ja esimiestyötä päivittäisjohtamisen viitekehyksessä. Tutkimuksen kohdeorganisaationa toimi kotimainen POP Pankki ryhmään kuuluva osuuspankki.
Tutkimuksessa havaintoja tarkasteltiin valitun teoreettisen viitekehyksen kautta. Tässä työssä esiteltiin suorituksen johtamisen viitekehys (Sydänmaanlakka 2001) sekä valmentava suorituksen johtaminen liiketoimintajohtamisen viitekehyksessä (Kansanen 2004). Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina, jossa viitekehysten pohjalta tutustuttiin lähdemateriaaliin. Menetelmän tavoitteena oli ilmiön ymmärtäminen havaintoja pelkistämällä ja luokittelemalla. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin taulukkomallista esitystapaa, jolla osoitettiin teoriaosuuden pohjalta muodostetut teemat ja luokittelut, sekä näiden väliset riippuvuudet. Nämä luokittelut toimivat pohjana käsikirjan rakenteelle ja ne järjesteltiin käsikirjaan johtamisen vuosikellon mukaisesti. Tällä rakenneratkaisulla pyrittiin edesauttamaan esimiesten päivittäisjohtamisen toimintojen aikataulutusta ja suunnittelua.
Kehittämishankkeessa tutkittiin esimiestyön, päivittäisjohtamisen ja valmentavan suorituksen johtamisen taustaa, termejä sekä toimenpiteitä ja näiden perusteella tuotettiin asiantuntijaorganisaatiolle valmentavan suorituksen johtamisen käsikirja. Käsikirjan avulla organisaatio pystyy yhtenäistämään ja kehittämään johtamisprosessejaan, ja siten parantamaan tuloksellisuuttaan, tehokkuuttaan sekä jatkuvaa suorituksen parantamista. Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että johtamismallin toteutuksessa on oleellista, että organisaation johto vastaa käsitteiden ja tavoitteiden selventämisestä esimiehille. Tuloksista nousi esille myös se seikka, että esimiehet tarvitsevat riittävät tiedot ja koulutuksen johtamismallin käytöstä ja sen eduista. Näin varmistetaan, että suoritusta johdetaan juuri ihmisten, ei asioiden kautta. Käsikirja esittelee eri toimintoja ja työkaluja valmentavan suorituksen johtamisen toteuttamista ja kehittämistä varten. Sen avulla on myös pyritty päivittämään organisaation olemassa olevia työkaluja kuten kehitys- ja tavoitekeskustelulomakkeita, jotka on esitetty työn liite-osiossa.
Tutkimuksessa havaintoja tarkasteltiin valitun teoreettisen viitekehyksen kautta. Tässä työssä esiteltiin suorituksen johtamisen viitekehys (Sydänmaanlakka 2001) sekä valmentava suorituksen johtaminen liiketoimintajohtamisen viitekehyksessä (Kansanen 2004). Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina, jossa viitekehysten pohjalta tutustuttiin lähdemateriaaliin. Menetelmän tavoitteena oli ilmiön ymmärtäminen havaintoja pelkistämällä ja luokittelemalla. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin taulukkomallista esitystapaa, jolla osoitettiin teoriaosuuden pohjalta muodostetut teemat ja luokittelut, sekä näiden väliset riippuvuudet. Nämä luokittelut toimivat pohjana käsikirjan rakenteelle ja ne järjesteltiin käsikirjaan johtamisen vuosikellon mukaisesti. Tällä rakenneratkaisulla pyrittiin edesauttamaan esimiesten päivittäisjohtamisen toimintojen aikataulutusta ja suunnittelua.
Kehittämishankkeessa tutkittiin esimiestyön, päivittäisjohtamisen ja valmentavan suorituksen johtamisen taustaa, termejä sekä toimenpiteitä ja näiden perusteella tuotettiin asiantuntijaorganisaatiolle valmentavan suorituksen johtamisen käsikirja. Käsikirjan avulla organisaatio pystyy yhtenäistämään ja kehittämään johtamisprosessejaan, ja siten parantamaan tuloksellisuuttaan, tehokkuuttaan sekä jatkuvaa suorituksen parantamista. Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että johtamismallin toteutuksessa on oleellista, että organisaation johto vastaa käsitteiden ja tavoitteiden selventämisestä esimiehille. Tuloksista nousi esille myös se seikka, että esimiehet tarvitsevat riittävät tiedot ja koulutuksen johtamismallin käytöstä ja sen eduista. Näin varmistetaan, että suoritusta johdetaan juuri ihmisten, ei asioiden kautta. Käsikirja esittelee eri toimintoja ja työkaluja valmentavan suorituksen johtamisen toteuttamista ja kehittämistä varten. Sen avulla on myös pyritty päivittämään organisaation olemassa olevia työkaluja kuten kehitys- ja tavoitekeskustelulomakkeita, jotka on esitetty työn liite-osiossa.