Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

PELIKENTTIEN PROSEDURAALINEN GENEROINTI UNITY-PELIMOOTTORISSA

Gunnar, Jan-Erik (2023)

 
Avaa tiedosto
Gunnar_Jan-Erik.pdf (1.587Mt)
Unity 2021.3.16f1 projekti (392.1Kt)
Lataukset: 


Gunnar, Jan-Erik
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313078
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda työkalu proseduraalisten kenttien luomiseksi Unity-pelimoottorissa. Tämä toteutetaan kolmivaiheisena kokonaisuutena, joka koostuu tutkimuksesta, suunnitellusta ja toteutuksesta.

Opinnäytetyön toimiantajana toimii Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) Gamelab. Kotkan kampuksella sijaitseva Gamelab on peliohjelmoinnin insinööriopiskelijoille suunnattu oppimisympäristö. Opinnäytetyön tarkoituksena on toteuttaa proseduraalisen kenttägeneroinnin työkalu seuraten akateemisia ja eettisiä odotuksia opinnäytetyön toteutuksen ja tulosten kannalta.

Tutkimus tehdään laadullisella tutkimuksella tarkastelemalla kolmea valittua peliä, joiden toteutuksessa on käytetty proseduraalista generointia. Nämä tutkimuspelit ovat Binding of Isaac, No Man’s Sky ja Dwarf Fortress. Tutkimuksessa yritetään myös saada selville proseduraalisen generoinnin käyttämistapoja, siitä muodostuvia ongelmia sekä mahdollisia ratkaisuja ongelmiin, joita proseduraalisen generoinnin käytössä voi olla. Laadullisen tutkimuksen perusteella tarkastellaan Unity-pelimoottoria ja C#-ohjelmointikieltä, jotta voidaan muodostaa selvä käsitys työkaluista, joita hyödynnetään opinnäytetyön toteutuksessa. Tutkimusosion jälkeen rakennetaan geneerinen suunnitelma, jota hyödynnetään Unity-pelimoottorille tarkoitetun työkalun suunnittelemiseen. Tämän toteuttamiseksi luodaan ensin työkalu suunnitelmaa hyödyntämällä ja työkalun toimivuutta testataan luomalla kaksi erilaista proseduraalista generointiprojektia.

Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui työkalu, jota käytettiin 2D- ja 3D-pelikenttien generoimiseen. Työkalu toimii hyödyntämällä generoinnin yleisiä standardeja, kuten modulaarista suunnittelua, loogisia sekä matemaattisia sääntöjä, ja kolmivaiheista proseduraalisen generoinnin käytäntöä, joka on ”generoi, tarkista ja etene”. Kolmivaiheinen toteutusmalli toimii ratkaisuna ongelmiin, joita voi muodostua proseduraalisen generoinnin käyttämisessä. Työkalu on pohja, jota voidaan hyödyntää yleisesti sellaisiin projekteihin, jotka tarvitsevat proseduraalista generointia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste