Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma Golffysiikka.fi:lle
Valle, Laura (2023)
Valle, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313100
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tehdä sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantona Golffysiikka.fi:lle. Yritys keskittyy golfvalmennukseen yhdistämällä perinteisen lajivalmennuksen fysiikkavalmennuksen kanssa. Golffysiikka.fi:llä on ennalta tehty sosiaalisen median strategia, jota on käytetty antamaan suuntaa sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelmalle. Suunnitelman avulla voidaan aikatauluttaa ja säännöllistää sosiaalisen median markkinointia, sekä kohdentaa julkaisuja halutuille kohderyhmille.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan digitaalisen markkinoinnin erilaisia ilmiöitä ja trendejä. Tietoperustassa käydään myös läpi, miten yritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Tietoperustassa esitellään myös opinnäytetyössä sovellettavia markkinoinnin suunnittelun välineitä, jotka auttavat muun muassa asiakasryhmien kartoituksessa sekä markkinoinnin suunnittelussa.
Tietoperustan pohjalta on koottu opinnäytetyön toiminnallinen osuus, eli sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelmaan kuuluu sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello, sekä esimerkkijulkaisuja, joita voidaan kohdentaa eri asiakasryhmille. Toiminnallisessa työssä hyödynnetään tietoperustassa esiteltyjä malleja, muun muassa SOSTAC-mallia sekä MRACE-mallia.
Opinnäytetyöprosessi opetti paljon muun muassa akateemisen tuotoksen kirjoittamisesta ja siihen liittyvistä aikataulutus- ja suunnitteluvaiheista. Golffysiikka.fi voi hyödyntää suunnitelmaa tulevien vuosien markkinoinnissa ja sitä voi muokata tarvittaessa yrityksen tilanteen mukaisesti.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan digitaalisen markkinoinnin erilaisia ilmiöitä ja trendejä. Tietoperustassa käydään myös läpi, miten yritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Tietoperustassa esitellään myös opinnäytetyössä sovellettavia markkinoinnin suunnittelun välineitä, jotka auttavat muun muassa asiakasryhmien kartoituksessa sekä markkinoinnin suunnittelussa.
Tietoperustan pohjalta on koottu opinnäytetyön toiminnallinen osuus, eli sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelmaan kuuluu sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello, sekä esimerkkijulkaisuja, joita voidaan kohdentaa eri asiakasryhmille. Toiminnallisessa työssä hyödynnetään tietoperustassa esiteltyjä malleja, muun muassa SOSTAC-mallia sekä MRACE-mallia.
Opinnäytetyöprosessi opetti paljon muun muassa akateemisen tuotoksen kirjoittamisesta ja siihen liittyvistä aikataulutus- ja suunnitteluvaiheista. Golffysiikka.fi voi hyödyntää suunnitelmaa tulevien vuosien markkinoinnissa ja sitä voi muokata tarvittaessa yrityksen tilanteen mukaisesti.