Sähköisten taloushallintojärjestelmien käyttö Seinäjoen seudun yrityksissä
Luomanpää, Jussi; Seppi, Juuso (2023)
Luomanpää, Jussi
Seppi, Juuso
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313096
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sähköisen taloushallinnon käyttöä Seinäjoen seudun yrityksissä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tehdä vertailututkimus vuosina 2013 ja 2016 tehtyihin opinnäytetöihin, joista ensimmäinen oli tehty Seinäjoen alueelle ja jälkimmäinen Keski-Pohjanmaan alueelle.
Teoriaosuudessa käsitellään taloushallintoa yleisesti: mitä yrityksen taloushallinto sisältää, ja mitä taloushallinnon osa-alueet tarkoittavat. Sähköisen taloushallinnon osalta teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi osto- ja myyntilaskuprosessi, pilvipalvelut, ERP-järjestelmät, ohjelmistot sekä käsitellään digitaalisuutta ja vuosina 2021–2024 käynnissä olevaa digihanketta.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostitse 3227
yritykselle, ja vastauksia saatiin 142. Tutkimuksella oli kuitenkin myös kvalitatiivisia piirteitä. Kyselylomake sisälsi kysymyksiä yritysten taloushallinnosta, sähköisestä taloushallinnosta sekä tämän käytöstä. Aikaisempiin opinnäytetöihin verrattuna kysely sisälsi myös avoimia kysymyksiä, joilla haluttiin saada aineistosta rikkaampaa. Kysely oli auki kesällä 2022.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella sähköisen taloushallintojärjestelmän käyttö
yrityksissä on kasvattanut suosiotaan. Tästä huolimatta ne yritykset, joilla ei ole sähköistä
taloushallintojärjestelmää käytössään, eivät yleensä edes harkitse sen käyttöönottoa.
Yritykset, joilla ei ole käytössään sähköistä taloushallintojärjestelmää, ovat yleensä pieniä
yrityksiä. Tulosten perusteella sähköisestä taloushallintojärjestelmästä ei olla valmiita
maksamaan kovinkaan paljon ja järjestelmän käytön halutaan olevan mahdollisimman
helppoa, nopeaa ja tehokasta.
Teoriaosuudessa käsitellään taloushallintoa yleisesti: mitä yrityksen taloushallinto sisältää, ja mitä taloushallinnon osa-alueet tarkoittavat. Sähköisen taloushallinnon osalta teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi osto- ja myyntilaskuprosessi, pilvipalvelut, ERP-järjestelmät, ohjelmistot sekä käsitellään digitaalisuutta ja vuosina 2021–2024 käynnissä olevaa digihanketta.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostitse 3227
yritykselle, ja vastauksia saatiin 142. Tutkimuksella oli kuitenkin myös kvalitatiivisia piirteitä. Kyselylomake sisälsi kysymyksiä yritysten taloushallinnosta, sähköisestä taloushallinnosta sekä tämän käytöstä. Aikaisempiin opinnäytetöihin verrattuna kysely sisälsi myös avoimia kysymyksiä, joilla haluttiin saada aineistosta rikkaampaa. Kysely oli auki kesällä 2022.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella sähköisen taloushallintojärjestelmän käyttö
yrityksissä on kasvattanut suosiotaan. Tästä huolimatta ne yritykset, joilla ei ole sähköistä
taloushallintojärjestelmää käytössään, eivät yleensä edes harkitse sen käyttöönottoa.
Yritykset, joilla ei ole käytössään sähköistä taloushallintojärjestelmää, ovat yleensä pieniä
yrityksiä. Tulosten perusteella sähköisestä taloushallintojärjestelmästä ei olla valmiita
maksamaan kovinkaan paljon ja järjestelmän käytön halutaan olevan mahdollisimman
helppoa, nopeaa ja tehokasta.