Jyväskylän ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia YTHS:n mielenterveyspalveluista
Hyvönen, Rosa-Emilia; Kujala, Lauri (2023)
Hyvönen, Rosa-Emilia
Kujala, Lauri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212871
Tiivistelmä
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tekemän Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen (KOTT) mukaan nuorten mielenterveysoireet ovat lisääntyneet. Tämä näkyy myös Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) mielenterveyspalveluiden kysynnän kasvussa. Ammattikorkeakouluopiskelijat siirtyivät YTHS:n palveluiden piiriin 1. tammikuuta 2021.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän ammattikorkeakouluopiskelijoiden (Jamk) kokemuksia YTHS:n mielenterveyspalveluista. Tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia YTHS:n mielenterveyspalvelujen saatavuudesta ja laadusta sekä mielenterveyspalvelujen muuttumisesta YTHS:n palvelujen piiriin siirtymisen jälkeen. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä Jamk:n opiskelijoille, jotka olivat sillä hetkellä Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta JAMKO:n jäseniä. Kysely lähetettiin vastaajille sähköpostitse sekä jaettiin Instagramin ja WhatsAppin välityksellä. Kyselyyn vastasi 102 opiskelijaa.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että viidesosa vastaajista piti saatavuutta erinomaisena tai hyvänä, kun taas 69 % eli valtaosa vastaajista koki sen kohtalaisena tai huonona. Hoidon koettiin alkavan riittävän nopeasti joskus ja tutkimuksiin koettiin pääsevän riittävän nopeasti harvoin. Hoitopaikkaan koettiin saavan sujuvasti yhteys kuitenkin useimmiten. Reilu puolet vastaajista piti laatua erinomaisena tai hyvänä ja viidesosa kohtalaisena tai heikkona. Palvelujen laatu koettiin erinomaisena tai hyvänä. Laatuun voidaan sisällyttää myös hoidosta saatu hyöty ja sujuva hoito. Vastaajat kokivat hoidon hyödyllisenä useimmiten. Tiedonkulku ja sujuvuus koettiin tapahtuneen useimmiten. Suurin osa vastanneista ei osannut sanoa, oliko palveluiden saatavuudessa tai laadussa tapahtunut muutosta palveluntarjoajan vaihtumisen myötä. Vastaajista 15 % koki palvelujen laadun ja 26 % saatavuuden heikentyneen.
Vähäisen vastaajamäärän takia saatavuuden ja laadun muutoksesta palveluntarjoajan vaihtumisen myötä ei voida vetää suoraviivaista johtopäätöstä. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää eri ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia, jolloin saataisiin selville paikallisia eroja tai eri korkeakouluopiskelijoiden välisiä eroja kokemuksissa. Tällöin olisi mahdollista vertailla koulutustaustan vaikutuksia kokemuksiin palveluista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän ammattikorkeakouluopiskelijoiden (Jamk) kokemuksia YTHS:n mielenterveyspalveluista. Tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia YTHS:n mielenterveyspalvelujen saatavuudesta ja laadusta sekä mielenterveyspalvelujen muuttumisesta YTHS:n palvelujen piiriin siirtymisen jälkeen. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä Jamk:n opiskelijoille, jotka olivat sillä hetkellä Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta JAMKO:n jäseniä. Kysely lähetettiin vastaajille sähköpostitse sekä jaettiin Instagramin ja WhatsAppin välityksellä. Kyselyyn vastasi 102 opiskelijaa.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että viidesosa vastaajista piti saatavuutta erinomaisena tai hyvänä, kun taas 69 % eli valtaosa vastaajista koki sen kohtalaisena tai huonona. Hoidon koettiin alkavan riittävän nopeasti joskus ja tutkimuksiin koettiin pääsevän riittävän nopeasti harvoin. Hoitopaikkaan koettiin saavan sujuvasti yhteys kuitenkin useimmiten. Reilu puolet vastaajista piti laatua erinomaisena tai hyvänä ja viidesosa kohtalaisena tai heikkona. Palvelujen laatu koettiin erinomaisena tai hyvänä. Laatuun voidaan sisällyttää myös hoidosta saatu hyöty ja sujuva hoito. Vastaajat kokivat hoidon hyödyllisenä useimmiten. Tiedonkulku ja sujuvuus koettiin tapahtuneen useimmiten. Suurin osa vastanneista ei osannut sanoa, oliko palveluiden saatavuudessa tai laadussa tapahtunut muutosta palveluntarjoajan vaihtumisen myötä. Vastaajista 15 % koki palvelujen laadun ja 26 % saatavuuden heikentyneen.
Vähäisen vastaajamäärän takia saatavuuden ja laadun muutoksesta palveluntarjoajan vaihtumisen myötä ei voida vetää suoraviivaista johtopäätöstä. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää eri ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia, jolloin saataisiin selville paikallisia eroja tai eri korkeakouluopiskelijoiden välisiä eroja kokemuksissa. Tällöin olisi mahdollista vertailla koulutustaustan vaikutuksia kokemuksiin palveluista.