Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n vaakakoulutuksen suunnittelu
Pesonen, Kaisa (2023)
Pesonen, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313018
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Lounais-Suomen Jätehuolto Oy. Työn tavoitteena oli suunnitella Lounais-Suomen Jätehuollon jätekeskusten suurkuormien vastaanotto- ja vaakatyön opettelua tukeva vaakakoulutus. Koulutustarpeen ymmärtämiseksi työssä perehdyttiin Lounais-Suomen Jätehuollon vastaanotto- ja käsittelypalveluiden toimintaympäristöön ja selvitettiin jätekeskusten työnopastuksen nykytilaa. Tutkimuksella opinnäytetyössä selvitettiin mitä aiheita vaakakoulutuksen tulisi sisältää ja miten koulutus tulisi käytännössä toteuttaa. Tulosten pohjalta opinnäytetyössä kerättiin tietoperustaa työnopastuksen ohessa käytävän verkkokoulutuksen suunnitteluun. Tietoperustan ja tulosten avulla suunniteltiin vaakakoulutuksen konsepti, josta toteutettiin prototyyppi ja pilotoitiin koulutuksen ensimmäinen moduuli. Prototyypin ja pilotoinnin avulla vaakakoulutuksen konseptia testattiin koulutuksen kohderyhmällä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn edistämisen runkona käytettiin iteratiivista tutkimuksellisen kehittämistyön prosessia. Tutkimuksellisiksi lähestymistavoiksi valittiin tapaustutkimus ja konstruktiivinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui jätekeskuksissa työskenteleviä vaakatyöntekijöitä, esihenkilö ja asiantuntija. Työnopastuksen nykytilaa, vaakakoulutuksen sisältöä ja toteutustapaa selvitettiin teemahaastatteluilla ja käsitekartoilla. Lisäksi vaakakoulutuksen prototyypistä ja moduulin pilotoinnista kerättiin osallistujien palautetta kyselyillä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kohderyhmällä testattu suunnitelma neljän moduulin vaakakoulutuksesta. Moduulien aiheet ovat opinnäytetyössätyössä tehdyn tutkimuksen perusteella määritetty vaakatyön opettelun kannalta tärkeimmiksi teemoiksi. Ensimmäisen moduulin pilotointiversio voi toimia varsinaisena moduulina sellaisenaan tai sitä voidaan kehittää edelleen. Kolme muuta moduulia voidaan toteuttaa vaakakoulutuksen suunnitelman mukaisesti hyödyntäen kerättyä tietoperustaa muun muassa jatkuvasta oppimisesta, oppimismuotoilusta ja digitaalisesta oppimisesta. Opinnäytetyön tuotosten avulla Lounais-Suomen Jätehuollossa voidaan toteuttaa verkkokoulutuksena työntekijälähtöisesti suunniteltu, käytännön työnopastusta tukeva ja osaamista ylläpitävä vaakakoulutus. This thesis was commissioned by municipal waste management company Lounais-Suomen Jätehuolto Oy (LSJH). The aim of the thesis was to design a training to support the reception and scale work at the waste treatment centres of LSJH. In order to understand the need for training, the thesis focused on the operating environment of the reception and treatment services of LSJH and examined the current state of work guidance at waste treatment centres. The thesis examined what topics should be included in the training and how it could be carried out in practice. Based on the results, the thesis gathered information and source material for the planning of digital online training that takes place alongside work. The source material and results were used to design a training concept, from which a prototype and piloting of the first module was implemented and tested by the target group of the training.
The thesis was carried out as a functional thesis. An iterative research-based development process was used as the backbone of the work. A case study and a constructive study were chosen as research approaches. The study involved reception and scale workers, a supervisor and an expert. The current state of work guidance as well as the requirements for the content and method for implementing the training were examined through thematic interviews and concept maps. In addition, feedback from the participants was collected from the prototype of the training and the piloting of the module through surveys.
As a result of the thesis, a tested design of the training with four modules was created. Based on the research carried out in the thesis, the topics of the module were identified as the most important themes for learning the reception and scale work at the waste treatment centres. The first module pilot version can serve as an actual module as such or it can be further developed. The other three modules can be implemented according to the design, utilizing the collected source material for continuous learning, learning design and digital learning. The outputs of the thesis can be used as an online training at LSJH, since the training was designed in employee-oriented manner, supporting practical work guidance and maintaining competence in a changing operating environment.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn edistämisen runkona käytettiin iteratiivista tutkimuksellisen kehittämistyön prosessia. Tutkimuksellisiksi lähestymistavoiksi valittiin tapaustutkimus ja konstruktiivinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui jätekeskuksissa työskenteleviä vaakatyöntekijöitä, esihenkilö ja asiantuntija. Työnopastuksen nykytilaa, vaakakoulutuksen sisältöä ja toteutustapaa selvitettiin teemahaastatteluilla ja käsitekartoilla. Lisäksi vaakakoulutuksen prototyypistä ja moduulin pilotoinnista kerättiin osallistujien palautetta kyselyillä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kohderyhmällä testattu suunnitelma neljän moduulin vaakakoulutuksesta. Moduulien aiheet ovat opinnäytetyössätyössä tehdyn tutkimuksen perusteella määritetty vaakatyön opettelun kannalta tärkeimmiksi teemoiksi. Ensimmäisen moduulin pilotointiversio voi toimia varsinaisena moduulina sellaisenaan tai sitä voidaan kehittää edelleen. Kolme muuta moduulia voidaan toteuttaa vaakakoulutuksen suunnitelman mukaisesti hyödyntäen kerättyä tietoperustaa muun muassa jatkuvasta oppimisesta, oppimismuotoilusta ja digitaalisesta oppimisesta. Opinnäytetyön tuotosten avulla Lounais-Suomen Jätehuollossa voidaan toteuttaa verkkokoulutuksena työntekijälähtöisesti suunniteltu, käytännön työnopastusta tukeva ja osaamista ylläpitävä vaakakoulutus.
The thesis was carried out as a functional thesis. An iterative research-based development process was used as the backbone of the work. A case study and a constructive study were chosen as research approaches. The study involved reception and scale workers, a supervisor and an expert. The current state of work guidance as well as the requirements for the content and method for implementing the training were examined through thematic interviews and concept maps. In addition, feedback from the participants was collected from the prototype of the training and the piloting of the module through surveys.
As a result of the thesis, a tested design of the training with four modules was created. Based on the research carried out in the thesis, the topics of the module were identified as the most important themes for learning the reception and scale work at the waste treatment centres. The first module pilot version can serve as an actual module as such or it can be further developed. The other three modules can be implemented according to the design, utilizing the collected source material for continuous learning, learning design and digital learning. The outputs of the thesis can be used as an online training at LSJH, since the training was designed in employee-oriented manner, supporting practical work guidance and maintaining competence in a changing operating environment.
