Hankkija Oyn verkkokaupan asiakastyytyväisyys ja hakukonelöydettävyys koskien Hevoset-tuoteryhmää
Ikonen, Henna; Peltokangas, Lilja (2023)
Ikonen, Henna
Peltokangas, Lilja
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Hankkija, ja sen tarkoituksena oli selvittää miten Hankkijan Hevoset-tuoteryhmän verkkokaupan asiakastyytyväisyyttä ja hakukonelöydettävyyttä voitaisiin parantaa. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksen ja hakusanatutkimuksen avulla. Kyselytutkimuksella selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä verkkokaupan käytettävyydestä, tuotevalikoimasta ja toimitusprosessista. Hakusanatutkimuksella selvitettiin, miten Hankkijan Hevoset-tuoteryhmä sijoittuu hakutuloksissa kolmessa eri hakukoneessa. Tutkimuksessa käytetyt hakukoneet olivat google.com, bing.com ja duckduckgo.com.
Opinnäytetyön asiakaskyselyn tuloksissa tuli esiin, että suurin osa vastaajista oli 25–45-vuotiaita naisia, joilla on oma hevonen/hevosia omassa tallissa tai vieraan tallissa. Suosituimmat tuotteet kyselyn perusteella olivat loimet, ratsun ja ratsastajan varusteet sekä hevosen hoitotarvikkeet. Kyselyn muut kysymykset antoivat myös paljon mielenkiintoista informaatiota. Vastauksia haettiin erilaisiin asioihin, koskien yleisesti verkkokauppoja, sekä tietoa koskien ainoastaan Hankkijan verkkokauppaa.
Asiakaskyselyn sekä hakusanatutkimuksen tulokset antoivat keskenään yhteneväistä informaatiota, joten tutkimuksien tulokset tukivat toisiaan. Yhtäläisyyksiä havaittiin muun muassa verkkokaupan suosituimpien tuotteiden ja näihin liittyvien hakusanojen hyvän hakukonelöydettävyyden välillä. Kyselyyn vastanneiden antama palaute, esimerkiksi verkkosivuston haasteellisen navigoinnin osalta, tuli myös ilmi hakusanalöydettävyydessä. Osa sanoista oli hakukoneissa alempana sijoituksissa, ja verkkokaupassa näiden tuotteiden osalta tuotetiedot olivat puutteelliset.
Ehdotettuja keinoja parantaa verkkokaupan käytettävyyttä ja hakukonelöydettävyyttä olivat muun muassa verkkokaupan sisäisen navigoinnin selkeyttäminen, hakutoimintojen ja suodatustyökalun kehittäminen sekä parempi tuotetietojen esittely. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää Hankkija Oy:n verkkokaupan Hevoset-tuoteryhmän kehittämisessä, asiakaskokemuksen parantamisessa ja verkkokaupan löydettävyyden edistämisessä.
Opinnäytetyön asiakaskyselyn tuloksissa tuli esiin, että suurin osa vastaajista oli 25–45-vuotiaita naisia, joilla on oma hevonen/hevosia omassa tallissa tai vieraan tallissa. Suosituimmat tuotteet kyselyn perusteella olivat loimet, ratsun ja ratsastajan varusteet sekä hevosen hoitotarvikkeet. Kyselyn muut kysymykset antoivat myös paljon mielenkiintoista informaatiota. Vastauksia haettiin erilaisiin asioihin, koskien yleisesti verkkokauppoja, sekä tietoa koskien ainoastaan Hankkijan verkkokauppaa.
Asiakaskyselyn sekä hakusanatutkimuksen tulokset antoivat keskenään yhteneväistä informaatiota, joten tutkimuksien tulokset tukivat toisiaan. Yhtäläisyyksiä havaittiin muun muassa verkkokaupan suosituimpien tuotteiden ja näihin liittyvien hakusanojen hyvän hakukonelöydettävyyden välillä. Kyselyyn vastanneiden antama palaute, esimerkiksi verkkosivuston haasteellisen navigoinnin osalta, tuli myös ilmi hakusanalöydettävyydessä. Osa sanoista oli hakukoneissa alempana sijoituksissa, ja verkkokaupassa näiden tuotteiden osalta tuotetiedot olivat puutteelliset.
Ehdotettuja keinoja parantaa verkkokaupan käytettävyyttä ja hakukonelöydettävyyttä olivat muun muassa verkkokaupan sisäisen navigoinnin selkeyttäminen, hakutoimintojen ja suodatustyökalun kehittäminen sekä parempi tuotetietojen esittely. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää Hankkija Oy:n verkkokaupan Hevoset-tuoteryhmän kehittämisessä, asiakaskokemuksen parantamisessa ja verkkokaupan löydettävyyden edistämisessä.