Simulaatiokoulutusmallin kehittäminen kriittisesti sairaan potilaan hoidon osaamisen varmistamisessa Satasairaalassa
Hietasalo, Marika; Mild, Niina (2023)
Hietasalo, Marika
Mild, Niina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313316
Tiivistelmä
Työskentely akuuttihoitotyössä on monisyistä ja vaativaa äkillisesti muuttuvien tilanteiden vuoksi ja vaatii siksi moniammatillista tiimityötä. Simulaatioharjoittelu on hyvä väline akuuttien kliinisten tilanteiden hallintaan ja tiimityöskentelytaitojen kehittämiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Satasairaalan päivystyksen ja teho ja tehovalvonnan hoitohenkilökunnan osaamisen tarpeita kriittisesti sairaan potilaan hoidossa sekä kuvata hoitohenkilökunnan ei- teknisten taitojen kehittämistarpeita. Tavoitteena oli myös kartoittaa hoitohenkilökunnan kokemuksia moniammatillisesti järjestetystä simulaatio-opetuksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, joka koostui kuudesta syklistä. Opinnäytetyössä kerättiin määrällinen ja laadullinen kyselyaineisto Satasairaalan päivystyksen akuutti- ja hätätilahuoneessa sekä teho ja tehovalvonnassa työskenteleviltä sairaanhoitajilta ja lääkäreiltä. Kyselyyn vastasi päivystyksestä sairaanhoitajia (n=10) ja teho ja tehovalvonnasta sairaanhoitajia (n=21) sekä lääkäreitä (n=2). Koulutusmallia kehitettiin myös moniammatillisissa simulaatioharjoituksissa (n=28) ja työpajoissa (n=18). Opinnäytetyön tuloksina nousivat esiin päivystyksen ja teho ja tehovalvonnan yhteistyön kehittäminen, yhtenäisten menetelmien systemaattinen käyttö sekä laite- ja lääkeosaaminen ja tiimityöskentelytaidot.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi systemaattinen moniammatillinen simulaatio-koulutusmalli ja implementaatiosuunnitelma hoitohenkilökunnan osaamisen varmistamiseksi kriittisesti sairaan potilaan hoidossa. Hoitohenkilökunnan kokemusten perusteella simulaatio-oppiminen koettiin hyödylliseksi osaamisen varmistamisen tavaksi ja ammatillisen kehittymisen parantamiseksi. Hoitohenkilökunta toivoi simulaatiokoulutuksista moniammatillisia, säännöllisiä ja yhteistyönä toteutettuja. Opinnäytetyön tulokset mahdollistavat kriittisesti sairaan potilaan hoitoprosessien kehittämisen turvallisemmaksi ja laadukkaammaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, joka koostui kuudesta syklistä. Opinnäytetyössä kerättiin määrällinen ja laadullinen kyselyaineisto Satasairaalan päivystyksen akuutti- ja hätätilahuoneessa sekä teho ja tehovalvonnassa työskenteleviltä sairaanhoitajilta ja lääkäreiltä. Kyselyyn vastasi päivystyksestä sairaanhoitajia (n=10) ja teho ja tehovalvonnasta sairaanhoitajia (n=21) sekä lääkäreitä (n=2). Koulutusmallia kehitettiin myös moniammatillisissa simulaatioharjoituksissa (n=28) ja työpajoissa (n=18). Opinnäytetyön tuloksina nousivat esiin päivystyksen ja teho ja tehovalvonnan yhteistyön kehittäminen, yhtenäisten menetelmien systemaattinen käyttö sekä laite- ja lääkeosaaminen ja tiimityöskentelytaidot.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi systemaattinen moniammatillinen simulaatio-koulutusmalli ja implementaatiosuunnitelma hoitohenkilökunnan osaamisen varmistamiseksi kriittisesti sairaan potilaan hoidossa. Hoitohenkilökunnan kokemusten perusteella simulaatio-oppiminen koettiin hyödylliseksi osaamisen varmistamisen tavaksi ja ammatillisen kehittymisen parantamiseksi. Hoitohenkilökunta toivoi simulaatiokoulutuksista moniammatillisia, säännöllisiä ja yhteistyönä toteutettuja. Opinnäytetyön tulokset mahdollistavat kriittisesti sairaan potilaan hoitoprosessien kehittämisen turvallisemmaksi ja laadukkaammaksi.