Proseduraalisten 3D-maailmojen luonti Unityllä
Romppanen, Joonas; Solio, Lauri (2023)
Romppanen, Joonas
Solio, Lauri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa proseduraalisilla menetelmillä luotu 3D-maailma. Peli julkaistaan GitHubiin sekä Itch.io-verkkosivustolle.
Pelikehityksen tavoitteena on onnistua luomaan uniikki 3D-pelimaailma jokaisella pelikerralla, jota pelaaja voi tutkia vapaasti liikkumalla maastossa. Pelimaailmassa on useita eri maastotyyppejä, jotka ovat todelliseen maailmaan verrattaessa luonnollisissa paikoissa.
Pelimaailmaan syntyy objekteja, kuten puita, kiviä ja pensaita, jotka ovat aseteltu maailmaan menetelmien avulla. Objektit mukautuvat proseduraalisesti toteutettuun maastoon jokaisella pelikerralla. Kaikki pelin objektit ovat itse 3D-mallinnettuja ja 3D-mallit ovat toteutettu Blender kolmiulotteisen mallinnuksen ohjelmistolla.
Pelikehitys on toteutettu Unity-pelimoottorilla ja ohjelmointi tehty C#-ohjelmointikielellä. Pelimaailman luomisessa on hyödynnetty esimerkiksi Perlin-kohinaa sekä Unityn mesh-objektia.
Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, vaan pelin/maailman kehitys perustuu täysin tekijöiden mielenkiinnon kohteisiin. Projektin tavoitteena on kehittää tekijöiden osaamista 3Dmallinnuksessa sekä pelikehityksessä Unity-pelimoottorilla.
Tuloksena opinnäytetyössä syntyi peli, jota kaikki aiheesta kiinnostuneet voivat vapaasti kokeilla. Peli nykymuodossaan toimii erinomaisena pohjana erilaisiin peliprojekteihin, jotka halutaan luoda proseduraalisen 3D-maailman ympärille.
Pelikehityksen tavoitteena on onnistua luomaan uniikki 3D-pelimaailma jokaisella pelikerralla, jota pelaaja voi tutkia vapaasti liikkumalla maastossa. Pelimaailmassa on useita eri maastotyyppejä, jotka ovat todelliseen maailmaan verrattaessa luonnollisissa paikoissa.
Pelimaailmaan syntyy objekteja, kuten puita, kiviä ja pensaita, jotka ovat aseteltu maailmaan menetelmien avulla. Objektit mukautuvat proseduraalisesti toteutettuun maastoon jokaisella pelikerralla. Kaikki pelin objektit ovat itse 3D-mallinnettuja ja 3D-mallit ovat toteutettu Blender kolmiulotteisen mallinnuksen ohjelmistolla.
Pelikehitys on toteutettu Unity-pelimoottorilla ja ohjelmointi tehty C#-ohjelmointikielellä. Pelimaailman luomisessa on hyödynnetty esimerkiksi Perlin-kohinaa sekä Unityn mesh-objektia.
Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, vaan pelin/maailman kehitys perustuu täysin tekijöiden mielenkiinnon kohteisiin. Projektin tavoitteena on kehittää tekijöiden osaamista 3Dmallinnuksessa sekä pelikehityksessä Unity-pelimoottorilla.
Tuloksena opinnäytetyössä syntyi peli, jota kaikki aiheesta kiinnostuneet voivat vapaasti kokeilla. Peli nykymuodossaan toimii erinomaisena pohjana erilaisiin peliprojekteihin, jotka halutaan luoda proseduraalisen 3D-maailman ympärille.