Asiantuntijamielikuvan rakentaminen markkinoinnin keinoin asianajotoimistossa
Hämäläinen, Anni (2023)
Hämäläinen, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313396
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin asiantuntijamielikuvan rakentamista markkinoinnin keinoin asianajotoimistossa. Työssä keskityttiin tarkastelemaan asianajotoiminnan markkinointia asianajotoimistossa työskentelevien markkinoinnin ammattilaisten näkökulmasta. Opinnäytetyössä tutkittiin kvalitatiiviselle tutkimukselle tyypillisten menetelmien avulla, mitkä markkinointikeinot ovat asiantuntijamielikuvan rakentamisen kannalta tehokkaimpia. Tavoitteena oli myös nostaa esiin asianajotoimistoja koskevia erityispiirteitä, jotka tulee ottaa huomioon asiantuntijamielikuvaa rakennettaessa.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kahta pääaihealuetta. Ensimmäisessä aihealueessa keskityttiin asianajotoiminnan erityispiirteisiin, asianajajaoikeuteen sekä asianajajia ja muita asianajotoimistossa työskenteleviä juristeja velvoittavaan hyvään asianajajatapaan. Toisessa aihealueessa pohdittiin, mitä asiantuntijapalvelut ovat, syvennyttiin asiantuntijamielikuvan ja mielipidejohtajuuden käsitteisiin sekä tarkasteltiin konkreettisia keinoja, joiden avulla asiantuntijamielikuvaa voidaan rakentaa asianajotoimistossa. Teoriaosuuden lähteinä käytettiin aihetta käsittelevää kirjallisuutta, kotimaisia ja ulkomaisia verkkolähteitä sekä asianajoalaa säänteleviä lakeja ja ohjeita.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina suullisina haastatteluina maaliskuussa 2023. Haastateltaviksi kutsuttiin neljä tutkijan ammatilliseen verkostoon kuuluvaa, asianajoalalla työskentelevää, markkinoinnin ja viestinnän ammattilaista. Tutkimusaineistoa analysoitaessa hyödynnettiin laadulliselle tutkimukselle ominaista teema-analyysia, jonka avulla haastateltavien vastauksista tunnistettiin tutkimuskysymysten kannalta olennaisia toistuvia teemoja.
Haastattelututkimuksesta saatiin käytännön kokemukseen perustuvaa tietoa asiantuntijamarkkinoinnista asianajotoimistossa. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vahvaa asiantuntijamielikuvaa ja mielipidejohtajuutta pidetään erittäin merkittävänä asianajoalalla. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että asiakastilaisuudet ja referenssiuutiset ovat asiantuntijamielikuvan rakentamisen kannalta tehokkaimpia markkinointikeinoja. Myös sosiaalisen median rooli henkilöbrändin ja asiantuntijamielikuvan luomisessa on kasvanut. Asianajotoiminnan markkinointiin liittyy kuitenkin myös haasteita, joista tutkimuksessa korostuivat erityisesti toimialan ymmärryksen puute sekä juristien varovainen asenne markkinointia kohtaan.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kahta pääaihealuetta. Ensimmäisessä aihealueessa keskityttiin asianajotoiminnan erityispiirteisiin, asianajajaoikeuteen sekä asianajajia ja muita asianajotoimistossa työskenteleviä juristeja velvoittavaan hyvään asianajajatapaan. Toisessa aihealueessa pohdittiin, mitä asiantuntijapalvelut ovat, syvennyttiin asiantuntijamielikuvan ja mielipidejohtajuuden käsitteisiin sekä tarkasteltiin konkreettisia keinoja, joiden avulla asiantuntijamielikuvaa voidaan rakentaa asianajotoimistossa. Teoriaosuuden lähteinä käytettiin aihetta käsittelevää kirjallisuutta, kotimaisia ja ulkomaisia verkkolähteitä sekä asianajoalaa säänteleviä lakeja ja ohjeita.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina suullisina haastatteluina maaliskuussa 2023. Haastateltaviksi kutsuttiin neljä tutkijan ammatilliseen verkostoon kuuluvaa, asianajoalalla työskentelevää, markkinoinnin ja viestinnän ammattilaista. Tutkimusaineistoa analysoitaessa hyödynnettiin laadulliselle tutkimukselle ominaista teema-analyysia, jonka avulla haastateltavien vastauksista tunnistettiin tutkimuskysymysten kannalta olennaisia toistuvia teemoja.
Haastattelututkimuksesta saatiin käytännön kokemukseen perustuvaa tietoa asiantuntijamarkkinoinnista asianajotoimistossa. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vahvaa asiantuntijamielikuvaa ja mielipidejohtajuutta pidetään erittäin merkittävänä asianajoalalla. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että asiakastilaisuudet ja referenssiuutiset ovat asiantuntijamielikuvan rakentamisen kannalta tehokkaimpia markkinointikeinoja. Myös sosiaalisen median rooli henkilöbrändin ja asiantuntijamielikuvan luomisessa on kasvanut. Asianajotoiminnan markkinointiin liittyy kuitenkin myös haasteita, joista tutkimuksessa korostuivat erityisesti toimialan ymmärryksen puute sekä juristien varovainen asenne markkinointia kohtaan.