LAPSIVAIKUTUSTEN ARVIOINNIN TOTEUTUMINEN PYHTÄÄN KUNNAN PÄÄTÖKSENTEOSSA
Kölhi-Andersson, Nina (2023)
Kölhi-Andersson, Nina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313382
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja arvioida, toteutuuko lapsivaikutusten arviointi Pyhtään kunnan päätöksenteossa. Lapsivaikutusten arviointi juontaa juurensa laista ja YK:n Lasten oikeuksien sopimuksesta (LOS). Pyhtään kunnalla on vahva näkemys lakisääteisen lapsivaikutuksen arvioinnin systemaattisesta käytöstä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen haastattelututkimus. Tutkimusaineisto on kerätty Pyhtään kunnan viranhaltijoilta, kunnanvaltuutetulta sekä Perhekahvilassa käyviltä vanhemmilta. Vanhemmille suunnatut haastattelukysymykset poikkesivat hieman viranhaltijoille ja kunnanvaltuutetulle suunnatuista haastattelukysymyksistä. Perhekahvilassa kävijät arvioivat, miten lapsivaikutusten arvioinnin toteutuminen näkyy kuntalaisille. Viranhaltijoiden ja kunnanvaltuutetun kysymykset koskivat työn tekemistä sekä miten he ottavat huomioon ja toteuttavat lapsivaikutuksen arviointi -menetelmää omassa työssään. Opinnäytetyön aihe löytyi keskustellessa opiskelusta Pyhtään kunnan koulukuraattorin kanssa.
Opinnäytetyön edetessä esille nousi lapsen näkökulman tärkeys. Tärkeää on saada lapsen ääni ja mielipide kuuluviin. Lapsen ajatuksella ja toiminnalla on merkitystä. Koululaisille tehdään erilaisia kyselytutkimuksia, jossa he saavat äänensä kuuluviin. Varhaiskasvatusiässä lapsen toiveita voidaan tutkia kuvien kautta. Tätä nuorempien toiveet tulevat esille pääasiassa vanhempien kertoman kautta.
Tutkimuksessa ilmeni, että lapsivaikutusten arviointia tehdään nuorisotyössä enemmän kuin muualla. Kaikki haastatellut toivoivat opasta avuksi lapsivaikutusten arvioinnin toteuttamisen. Vanhemmat olivat tyytyväisiä kunnan palveluihin, joskin kehitettävääkin löytyi. Jatkokehittämishankkeena olisi seurata, miten lapsivaikutusten arviointi on juurtunut Pyhtään kunnan toimintakulttuuriin, miten toimintakulttuurin toteutumista voisi vahvistaa sekä oppaan kehittämistä edelleen Pyhtään kunnan tarpeiden mukaiseksi. Opasta tulee päivittää ja kehittää Pyhtään kunnan toimesta. The purpose of the thesis was to find out and assess whether the assessment of the impact on children will be carried out in the decision-making process of the municipality of Pyhtää. The Child Impact Assessment is based on the law and the UN Convention on the Rights of the Child (LOS). The municipality has a strong view of the systematic use of the systematic child impact assessment in the future.
The thesis is a qualitative interview study. The research material has been col-lected from the officials of the Pyhtää municipality, the representative and the parents visiting the Family Café. The questions asked from parents were slight-ly different from those asked from officials and representatives. Visitors to the family café evaluated how the assessment of child is understood by residents. The questions asked from officials and trustees persons concerned the work done, and how they take into account and implement the Child Impact.
Assessment method in their own work. The subject of the thesis was estab-lished when discussing studying with the school curator of Pyhtää municipality.
As the thesis progressed, the importance of the child’s perspective emerged. How important it is to hear the voice and opinion of the child. Children’s ideas and actions matter. Several surveys are given to school children to make their voices heard. At the age of early childhood education, children's wishes can be studied through images. The wishes of children younger than school age are mainly expressed through what their parents share.
The studies showed that more evaluations are carried out in youth work than elsewhere. All the interviewers were hoping for a guide to help carry out an im-pact assessment for children. The parents were satisfied with the municipal services, although they found some things to develop. As a further develop-ment project, it would be to monitor how the assessment of the impact of chil-dren is rooted in the operating culture of the Pyhtää municipality. How to strengthen the implementation of the operating culture and further develop the prepared guide to the needs of the Pyhtää. The guide should be updated and developed by the Pyhtää municipality.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen haastattelututkimus. Tutkimusaineisto on kerätty Pyhtään kunnan viranhaltijoilta, kunnanvaltuutetulta sekä Perhekahvilassa käyviltä vanhemmilta. Vanhemmille suunnatut haastattelukysymykset poikkesivat hieman viranhaltijoille ja kunnanvaltuutetulle suunnatuista haastattelukysymyksistä. Perhekahvilassa kävijät arvioivat, miten lapsivaikutusten arvioinnin toteutuminen näkyy kuntalaisille. Viranhaltijoiden ja kunnanvaltuutetun kysymykset koskivat työn tekemistä sekä miten he ottavat huomioon ja toteuttavat lapsivaikutuksen arviointi -menetelmää omassa työssään. Opinnäytetyön aihe löytyi keskustellessa opiskelusta Pyhtään kunnan koulukuraattorin kanssa.
Opinnäytetyön edetessä esille nousi lapsen näkökulman tärkeys. Tärkeää on saada lapsen ääni ja mielipide kuuluviin. Lapsen ajatuksella ja toiminnalla on merkitystä. Koululaisille tehdään erilaisia kyselytutkimuksia, jossa he saavat äänensä kuuluviin. Varhaiskasvatusiässä lapsen toiveita voidaan tutkia kuvien kautta. Tätä nuorempien toiveet tulevat esille pääasiassa vanhempien kertoman kautta.
Tutkimuksessa ilmeni, että lapsivaikutusten arviointia tehdään nuorisotyössä enemmän kuin muualla. Kaikki haastatellut toivoivat opasta avuksi lapsivaikutusten arvioinnin toteuttamisen. Vanhemmat olivat tyytyväisiä kunnan palveluihin, joskin kehitettävääkin löytyi. Jatkokehittämishankkeena olisi seurata, miten lapsivaikutusten arviointi on juurtunut Pyhtään kunnan toimintakulttuuriin, miten toimintakulttuurin toteutumista voisi vahvistaa sekä oppaan kehittämistä edelleen Pyhtään kunnan tarpeiden mukaiseksi. Opasta tulee päivittää ja kehittää Pyhtään kunnan toimesta.
The thesis is a qualitative interview study. The research material has been col-lected from the officials of the Pyhtää municipality, the representative and the parents visiting the Family Café. The questions asked from parents were slight-ly different from those asked from officials and representatives. Visitors to the family café evaluated how the assessment of child is understood by residents. The questions asked from officials and trustees persons concerned the work done, and how they take into account and implement the Child Impact.
Assessment method in their own work. The subject of the thesis was estab-lished when discussing studying with the school curator of Pyhtää municipality.
As the thesis progressed, the importance of the child’s perspective emerged. How important it is to hear the voice and opinion of the child. Children’s ideas and actions matter. Several surveys are given to school children to make their voices heard. At the age of early childhood education, children's wishes can be studied through images. The wishes of children younger than school age are mainly expressed through what their parents share.
The studies showed that more evaluations are carried out in youth work than elsewhere. All the interviewers were hoping for a guide to help carry out an im-pact assessment for children. The parents were satisfied with the municipal services, although they found some things to develop. As a further develop-ment project, it would be to monitor how the assessment of the impact of chil-dren is rooted in the operating culture of the Pyhtää municipality. How to strengthen the implementation of the operating culture and further develop the prepared guide to the needs of the Pyhtää. The guide should be updated and developed by the Pyhtää municipality.