Insinööritoimisto Kompassi Oy:n laatukäsikirja
Koskinen, Otto (2023)
Koskinen, Otto
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Insinööritoimisto Kompassi Oy:lle kirjallinen laatukäsikirja rakennuttamisvaiheen työtehtävistä. Rakennuttamisvaihe rajattiin opinnäytetyössä koskemaan työvaiheita ennen rakentamisvaihetta. Työympäristössä on havaittu, että kirjallisen laatukäsikirjan tarve on kasvanut nykypäivän tiukentuneessa kilpailuasetelmassa. Yrityksellä oli tarve saada laatukäsikirjaan mukaan eri työvaiheita koskevia toimintamalleja, koska niiden avulla voidaan välttää mahdollisia virheitä sekä tuottaa entistä laadukkaampaa palvelua asiakkaille.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen, eli kvalitatiivinen tutkimus, koska tutkimuksen tavoitteena oli luoda Insinööritoimisto Kompassi Oy:lle kirjallinen laatukäsikirja. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui yrityksen kuudelle työntekijälle toteutettu kirjallinen kysely. Kysely toteutettiin ennakkoon valikoidulle joukolle, joka työskentelee rakennuttamisen työtehtävien ja suunnittelutöiden parissa. Kysely valittiin aineistonkeruumenetelmäksi, koska tutkimuksessa haluttiin saada tietoa juuri Insinööritoimisto Kompassi Oy:n laadunhallinnasta työntekijän näkökulmasta.
Tutkimusaineisto analysoitiin propositiotason litteroinnilla. Litteroinnin jälkeen aineisto koodattiin eli tiivistettiin ymmärrettävään tekstimuotoon. Aineiston luokittelu suoritettiin aineistolähtöisesti, koska aineistosta haettiin kyselyn perusteella Insinööritoimisto Kompassi Oy:n toimintamalleja erityisesti rakennuttamisvaiheen prosessista.
Tutkimustuloksista havaittiin, ettei yrityksen laatutietoisuus ole täysin selkeä kaikille työntekijöille. Työntekijät kokivat kyselyn perusteella, että heillä on riittävät aikaresurssit rakennuttamisvaiheen työtehtävien suorittamiseen laadukkaasti. Tutkimustulokset osoittivat, että projektien puutteelliset tilaajan antamat lähtötiedot voivat hankaloittaa työntekijöiden toimintaa rakennuttamisvaiheen työtehtävissä. Tilaajalta saadut puutteelliset lähtötiedot teettävät lisää selvitys- ja tutkimustyötä, jotka pidentävät pahimmillaan aikataulua sekä lisäävät kustannuksia tilaajalle.
Tutkimustulosten perusteella tilaajan lähtötietoihin on syytä paneutua välittömästi, kun ne on saatu yrityksen käyttöön, jotta tiedetään lähtötietojen lisäselvitysten tarve. Insinööritoimisto Kompassi Oy:ssä voisi käydä työntekijöiden kanssa vielä yksityiskohtaisemmin läpi yrityksen laatutavoitteet sekä yritykselle laaditun uuden laatukäsikirjan periaatteet.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen, eli kvalitatiivinen tutkimus, koska tutkimuksen tavoitteena oli luoda Insinööritoimisto Kompassi Oy:lle kirjallinen laatukäsikirja. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui yrityksen kuudelle työntekijälle toteutettu kirjallinen kysely. Kysely toteutettiin ennakkoon valikoidulle joukolle, joka työskentelee rakennuttamisen työtehtävien ja suunnittelutöiden parissa. Kysely valittiin aineistonkeruumenetelmäksi, koska tutkimuksessa haluttiin saada tietoa juuri Insinööritoimisto Kompassi Oy:n laadunhallinnasta työntekijän näkökulmasta.
Tutkimusaineisto analysoitiin propositiotason litteroinnilla. Litteroinnin jälkeen aineisto koodattiin eli tiivistettiin ymmärrettävään tekstimuotoon. Aineiston luokittelu suoritettiin aineistolähtöisesti, koska aineistosta haettiin kyselyn perusteella Insinööritoimisto Kompassi Oy:n toimintamalleja erityisesti rakennuttamisvaiheen prosessista.
Tutkimustuloksista havaittiin, ettei yrityksen laatutietoisuus ole täysin selkeä kaikille työntekijöille. Työntekijät kokivat kyselyn perusteella, että heillä on riittävät aikaresurssit rakennuttamisvaiheen työtehtävien suorittamiseen laadukkaasti. Tutkimustulokset osoittivat, että projektien puutteelliset tilaajan antamat lähtötiedot voivat hankaloittaa työntekijöiden toimintaa rakennuttamisvaiheen työtehtävissä. Tilaajalta saadut puutteelliset lähtötiedot teettävät lisää selvitys- ja tutkimustyötä, jotka pidentävät pahimmillaan aikataulua sekä lisäävät kustannuksia tilaajalle.
Tutkimustulosten perusteella tilaajan lähtötietoihin on syytä paneutua välittömästi, kun ne on saatu yrityksen käyttöön, jotta tiedetään lähtötietojen lisäselvitysten tarve. Insinööritoimisto Kompassi Oy:ssä voisi käydä työntekijöiden kanssa vielä yksityiskohtaisemmin läpi yrityksen laatutavoitteet sekä yritykselle laaditun uuden laatukäsikirjan periaatteet.
