Opiskelijoiden kokemuksia vertaisoppimisesta röntgenhoitajan tutkinto-ohjelman modaliteettiopinnoissa
Mesiä, Emma (2023)
Mesiä, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313410
Tiivistelmä
Röntgenhoitajan koulutus koostuu useista eri opintokokonaisuuksista, joihin lukeutuvat myös modaliteettikohtaiset teoreettiset opinnot. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia vertaisoppimisesta osana eri modaliteettien teoriaopintoja. Tarkoituksena oli selvittää käytettyjä vertaisoppimisen keinoja ja niiden toimivuutta opiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina etäyhteyksiä hyödyntäen. Haastatteluihin osallistui kolme opiskelijaa. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin käyttäen menetelmänä teemoittelua.
Opinnäytetyön aineistosta nousi esiin käytettyjen vertaisoppimisen työtapojen ja niiden toimivuuden lisäksi uusia teemoja, jotka olivat vastuu oppimisesta, oppimiskäsitys, ryhmäytyminen, kokemus omasta sosiaalisuudesta ja ryhmän turvallisuus. Aineiston analyysissä ilmeni, että opiskelijan kokemukseen vertaisoppimisesta vaikuttaa hänen oma oppimiskäsityksensä. Myös opiskelijan kokemuksella omista sosiaalisista taidoistaan ja halukkuudestaan on vaikutusta siihen, miten hän kokee vertaisoppimisen. Opiskelijoiden kokemus ryhmänsä turvallisuudesta vaikuttaa heidän kykyynsä toimia sosiaalisissa tilanteissa sekä tehdä tehtäviä yhdessä.
Vertaisoppiminen vaatii opiskelijoilta aktiivisuutta ja vastuun ottamista omasta oppimisestaan. Opiskelijoiden kyky toteuttaa vertaisoppimista vaihtelee yksilöiden välillä. Vertaisoppiminen on kuitenkin opittavissa oleva taito, joka vaatii ohjausta opettajalta. Aineistosta nousi esiin myös se, että vertaisoppiminen on osittain vieras käsite opiskelijoille. Aineiston perusteella voidaan päätellä, että monipuolisten vertaisoppimisen työtapojen käyttö ja niiden tarkempi esitteleminen opiskelijoille auttaa heitä myös ymmärtämään omaa oppimistaan paremmin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina etäyhteyksiä hyödyntäen. Haastatteluihin osallistui kolme opiskelijaa. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin käyttäen menetelmänä teemoittelua.
Opinnäytetyön aineistosta nousi esiin käytettyjen vertaisoppimisen työtapojen ja niiden toimivuuden lisäksi uusia teemoja, jotka olivat vastuu oppimisesta, oppimiskäsitys, ryhmäytyminen, kokemus omasta sosiaalisuudesta ja ryhmän turvallisuus. Aineiston analyysissä ilmeni, että opiskelijan kokemukseen vertaisoppimisesta vaikuttaa hänen oma oppimiskäsityksensä. Myös opiskelijan kokemuksella omista sosiaalisista taidoistaan ja halukkuudestaan on vaikutusta siihen, miten hän kokee vertaisoppimisen. Opiskelijoiden kokemus ryhmänsä turvallisuudesta vaikuttaa heidän kykyynsä toimia sosiaalisissa tilanteissa sekä tehdä tehtäviä yhdessä.
Vertaisoppiminen vaatii opiskelijoilta aktiivisuutta ja vastuun ottamista omasta oppimisestaan. Opiskelijoiden kyky toteuttaa vertaisoppimista vaihtelee yksilöiden välillä. Vertaisoppiminen on kuitenkin opittavissa oleva taito, joka vaatii ohjausta opettajalta. Aineistosta nousi esiin myös se, että vertaisoppiminen on osittain vieras käsite opiskelijoille. Aineiston perusteella voidaan päätellä, että monipuolisten vertaisoppimisen työtapojen käyttö ja niiden tarkempi esitteleminen opiskelijoille auttaa heitä myös ymmärtämään omaa oppimistaan paremmin.