Sirkusopetus lasten tunnetaitojen kehittymisen tukena
Heinonen, Annika Mirjam (2023)
Heinonen, Annika Mirjam
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313311
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin sirkusopettaja voi toimia opetustilanteissa tukeakseen lasta tunnetaidoissa. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jota sirkusopettaja voi käyttää oman ammatillisen kehittymisen tukena sekä tiedon kautta luoda tunnetaidollista vuorovaikutusta opetukseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään tunteita, tunnetaitoja, sirkusta Suomessa sekä sirkusopettajan roolia lasten tunnetaitojen tukemisessa. Työssä tuodaan esille kirjoittajan omia havaintoja sekä kokemuksia sirkusopetustilanteista 1–6-vuotiaiden lasten kanssa.
Opinnäytetyön keskeisimpänä johtopäätöksenä on, että sirkusopettajan tietoisuus tunnetaidoista auttaa häntä kannattelemaan oppilaiden tunnekokemuksia. Tunnetaitoinen sirkusopetus on edellytys lämpimän vuorovaikutuksen syntymiseen opettajan ja oppilaan välille. Opettajan huomioidessa tunnetaidot mahdollistuvat turvallinen ja motivoiva oppimisympäristö. Tunteiden hallintataitoja opetellaan varhaisessa vuorovaikutuksessa, joten tunnetaitojen kasvatus on tärkeää etenkin lapsuudessa. Koska pieni lapsi ei osaa ymmärtää omia tunnereaktioitaan, tarvitaan aikuista, joka tukee näiden taitojen oppimisessa. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että tunnetaitojen kehittäminen on tärkeää pienten oppilaiden kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistämiseksi.
Jatkotutkimuksena olisi kiinnostavaa selvittää, mitä menetelmiä sirkusopettajat käyttävät lasten tunnetaitojen tukemisessa. Lisäksi olisi mielenkiintoista luoda sirkusopettajille menetelmäkansio sirkusharjoitteista lasten tunnetaitojen tukemiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään tunteita, tunnetaitoja, sirkusta Suomessa sekä sirkusopettajan roolia lasten tunnetaitojen tukemisessa. Työssä tuodaan esille kirjoittajan omia havaintoja sekä kokemuksia sirkusopetustilanteista 1–6-vuotiaiden lasten kanssa.
Opinnäytetyön keskeisimpänä johtopäätöksenä on, että sirkusopettajan tietoisuus tunnetaidoista auttaa häntä kannattelemaan oppilaiden tunnekokemuksia. Tunnetaitoinen sirkusopetus on edellytys lämpimän vuorovaikutuksen syntymiseen opettajan ja oppilaan välille. Opettajan huomioidessa tunnetaidot mahdollistuvat turvallinen ja motivoiva oppimisympäristö. Tunteiden hallintataitoja opetellaan varhaisessa vuorovaikutuksessa, joten tunnetaitojen kasvatus on tärkeää etenkin lapsuudessa. Koska pieni lapsi ei osaa ymmärtää omia tunnereaktioitaan, tarvitaan aikuista, joka tukee näiden taitojen oppimisessa. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että tunnetaitojen kehittäminen on tärkeää pienten oppilaiden kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistämiseksi.
Jatkotutkimuksena olisi kiinnostavaa selvittää, mitä menetelmiä sirkusopettajat käyttävät lasten tunnetaitojen tukemisessa. Lisäksi olisi mielenkiintoista luoda sirkusopettajille menetelmäkansio sirkusharjoitteista lasten tunnetaitojen tukemiseksi.
