Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja puheeksi otto varhaiskasvatuksessa : luotsikoulutusmateriaali varhaiskasvatukseen
Immonen, Tea (2023)
Immonen, Tea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313422
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Turun Ensi- ja turvakoti ry:lle Luotsikouluttaja -koulutuksen koulutusmateriaali varhaiskasvatuksessa työskenteleville lähisuhdeväkivallan tunnistamiseen ja puheeksi ottoon. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin nykyisen Luotsikouluttaja -koulutuksen sisällönarviota ja kuinka kouluttajat ovat ottaneet työssään käyttöön koulutuksen sisällön.
Opinnäytetyössä käsitellään lähisuhdeväkivallan ilmiötä, varhaiskasvatusta osana ennaltaehkäisevää lastensuojelua sekä lähisuhdeväkivallan puheeksi ottoa varhaiskasvatuksessa. Aihe on erittäin ajankohtainen ja varhaiskasvattajat ovat tärkeässä roolissa lähisuhdeväkivallan tunnistamisessa ja puheeksi ottamisessa ja näin vaikuttamassa lasten ja perheiden hyvinvointiin yhteiskunnassamme.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että lähisuhdeväkivallan ehkäisy ja puheeksi otto nähtiin tärkeänä ja tarpeellisena, mutta varhaiskasvatuksen osio koulutuksessa jäi puutteelliseksi, joka vahvistaa tämän opinnäytetyön tuotoksen tarpeellisuutta. Kyselyhetkellä vain pieni osa Luotseista oli kouluttanut oman työyhteisönsä koulutuksen jälkeen. Luotsitoiminnan esteeksi työyhteisössä nähtiin ajan puute ja esihenkilön negatiivinen asenne aihetta kohtaan. Esihenkilöille suunnattu koulutus lähisuhdeväkivallan ehkäisystä lisäisi Luotsitoiminnan ja lähisuhdeväkivallan ehkäisyn juurtumista työyhteisöissä.
Opinnäytetyössä käsitellään lähisuhdeväkivallan ilmiötä, varhaiskasvatusta osana ennaltaehkäisevää lastensuojelua sekä lähisuhdeväkivallan puheeksi ottoa varhaiskasvatuksessa. Aihe on erittäin ajankohtainen ja varhaiskasvattajat ovat tärkeässä roolissa lähisuhdeväkivallan tunnistamisessa ja puheeksi ottamisessa ja näin vaikuttamassa lasten ja perheiden hyvinvointiin yhteiskunnassamme.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että lähisuhdeväkivallan ehkäisy ja puheeksi otto nähtiin tärkeänä ja tarpeellisena, mutta varhaiskasvatuksen osio koulutuksessa jäi puutteelliseksi, joka vahvistaa tämän opinnäytetyön tuotoksen tarpeellisuutta. Kyselyhetkellä vain pieni osa Luotseista oli kouluttanut oman työyhteisönsä koulutuksen jälkeen. Luotsitoiminnan esteeksi työyhteisössä nähtiin ajan puute ja esihenkilön negatiivinen asenne aihetta kohtaan. Esihenkilöille suunnattu koulutus lähisuhdeväkivallan ehkäisystä lisäisi Luotsitoiminnan ja lähisuhdeväkivallan ehkäisyn juurtumista työyhteisöissä.