Pasuton käyttäjähuollon kehittäminen
Salmenoja, Matias (2023)
Salmenoja, Matias
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413541
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Boliden Kokkola Oy:lle. Boliden Kokkola on Euroopan toiseksi suurin sinkinvalmistaja ja Kokkolan suurin teollinen työnantaja. Kokkolan yksikön valikoimaan kuuluu noin 40 erilaista sinkkituotetta, joista osa on puhdasta ja osa asiakasryhmien tai yksittäisten asiakkaiden tarpeisiin räätälöityjä tuotteita. Tässä opinnäytetyössä otettiin esille käynninaikaisen käyttäjähuollon merkitys sekä sen eroavaisuus ennakkohuoltoon.
Työn tavoitteena oli tuoda esille huolellisen käyttäjähuollon merkitys ja nykyisten toimintatapojen kehittäminen sekä miten niiden avulla voitaisiin vähentää tarpeettomia tuotannon alas-ajoja/huolto kustannuksia. Opinnäytetyössä käytetiin tutkimusmenetelmänä kyselytutkimusta sekä haastattelua. kyselytutkimus sisälsi Boliden Kokkola Oy:n yhteistyössä laaditut kysymykset, jotka lähetettiin sähköpostilla KIP-alueen toimijoille. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alueella toimivien tuotantolaitosten käynninaikaisista käyttäjähuollon toimintatavoista. Haastattelussa haastateltiin Boliden Kokkola Oy:n ennakkohuoltoteknikkoa. Haastattelun tarkoituksen oli selvittää käyttäjähuollon nykytilaa.
Työn tuloksina havaittiin teorian sekä asiantuntijan tuoman lisätiedon pohjalta joitain epäkohtia, jotka vaativat toimenpiteitä. Näitä epäkohtia ja niiden mahdollisia kehitysideoita käydään tarkemmin läpi pohdinnassa.
Työn tavoitteena oli tuoda esille huolellisen käyttäjähuollon merkitys ja nykyisten toimintatapojen kehittäminen sekä miten niiden avulla voitaisiin vähentää tarpeettomia tuotannon alas-ajoja/huolto kustannuksia. Opinnäytetyössä käytetiin tutkimusmenetelmänä kyselytutkimusta sekä haastattelua. kyselytutkimus sisälsi Boliden Kokkola Oy:n yhteistyössä laaditut kysymykset, jotka lähetettiin sähköpostilla KIP-alueen toimijoille. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alueella toimivien tuotantolaitosten käynninaikaisista käyttäjähuollon toimintatavoista. Haastattelussa haastateltiin Boliden Kokkola Oy:n ennakkohuoltoteknikkoa. Haastattelun tarkoituksen oli selvittää käyttäjähuollon nykytilaa.
Työn tuloksina havaittiin teorian sekä asiantuntijan tuoman lisätiedon pohjalta joitain epäkohtia, jotka vaativat toimenpiteitä. Näitä epäkohtia ja niiden mahdollisia kehitysideoita käydään tarkemmin läpi pohdinnassa.