Vertaissuhdetaitojen tukeminen 3–5- vuotiaiden lasten ryhmässä
Nurmi, Eveliina (2023)
Nurmi, Eveliina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413556
Tiivistelmä
Tutkimustehtävän tarkoituksena oli kartoittaa sitä, miten ammattilaiset varhaiskasvatuksessa tukevat vertaissuhdetaitojen kehittymistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten työntekijät toimivat arjessa tukeakseen lapsien kehittymistä, sekä puhua avoimesti siitä, mitä tutkittavat pitivät haasteellisena omassa työssään. Tutkimuskysymyksenä oli ”Miten määrität vertaissuhdetaidot- termin?”, sekä ”Miten tuet vertaissuhdetaitojen kehittymistä varhaiskasvatuksen arjessa?”. Tehtävän toteuttamistapa oli tutkimuksellinen ja tutkimus oli kvalitatiivinen.
Aineistonkeruu menetelmänä toimi teemahaastattelu. Tutkimukseen osallistui neljä varhaiskasvatuksen työntekijää, jotka kertoivat kokemuksistaan tutkimuskysymyksiin liittyen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Teemahaastattelut antoivat vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen aineiston analyysin perusteella molemmalle kysymykselle syntyi kolme teemaa. Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset pitivät vertaissuhdetaitojen harjoittelua erittäin tärkeänä ja taitojen kehittymistä tulisi tukea päivittäin. Aineistosta kävi ilmi, että ohjatuilla tuokioilla on paikkansa, mutta vertaissuhdetaitojen harjoittelua tulisi sisällyttää jokapäiväiseen arjen pedagogiikkaan. Ammattilaiset tukivat vertaissuhdetaitojen kehittymistä kirjallisuuden, ohjattujen tuokioiden, laulujen ja lorujen avulla. Kuitenkin tärkeämpänä pidettiin päivittäisissä tilanteissa tapahtuvaa tilanteiden sanoittamista, keskustelua ja aikuisen läsnäoloa.
Aineistonkeruu menetelmänä toimi teemahaastattelu. Tutkimukseen osallistui neljä varhaiskasvatuksen työntekijää, jotka kertoivat kokemuksistaan tutkimuskysymyksiin liittyen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Teemahaastattelut antoivat vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen aineiston analyysin perusteella molemmalle kysymykselle syntyi kolme teemaa. Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset pitivät vertaissuhdetaitojen harjoittelua erittäin tärkeänä ja taitojen kehittymistä tulisi tukea päivittäin. Aineistosta kävi ilmi, että ohjatuilla tuokioilla on paikkansa, mutta vertaissuhdetaitojen harjoittelua tulisi sisällyttää jokapäiväiseen arjen pedagogiikkaan. Ammattilaiset tukivat vertaissuhdetaitojen kehittymistä kirjallisuuden, ohjattujen tuokioiden, laulujen ja lorujen avulla. Kuitenkin tärkeämpänä pidettiin päivittäisissä tilanteissa tapahtuvaa tilanteiden sanoittamista, keskustelua ja aikuisen läsnäoloa.