Logistisen ketjun kehittäminen
Salminen, Irene (2023)
Salminen, Irene
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313021
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ratkaisuja toimeksiantajayrityksen, Uudenkaupungin Rautavalimo Oy:n Supply System – liiketoiminta – alueen logistisen ketjun ja varastoinnin ongelmiin tuonnin osalta Kiinasta.
Tutkimuksen kautta haluttiin löytää parhaat mahdolliset kehittämis- ja parannusehdotukset logisti-sen ketjun kehittämiselle. Tutkimukselle laadittuja tavoitteita tarkasteltiin neljän tutkimuskysymyksen kautta, jotka ohjasivat tutkimusta ja sen toteutumista. Tutkimuskysymykset: Miten toimitusketju on muuttunut ongelmien ilmetessä? Miten rahtihinnat ovat kehittyneet ja vaikuttaneet Kiinan tuontiin? Miten merikuljetusten aikataulut ja luotettavuus ovat muuttuneet? Miten täyttää asiakkaan tarpeet, mutta pitää kuitenkin varaston arvo kohtuullisella tasolla?
Kysymyksiin haettiin vastaukset laajan teoriapohjan ja laadullisen tutkimuksen kautta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, koska haluttiin ymmärtää logistisen ketjun nykytilanne ja ratkaista olemassa olevat ongelmat sekä löytää ongelmille kehittämisehdotukset. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kolmea eri menetelmää: haastatteluja, kyselyitä sekä havainnointia. Haastateltavat ja kyselyyn vastanneet edustivat huolintaliikkeitä ja toimeksiantoyrityksen työntekijöitä sekä Suomessa että Kiinassa.
Tutkimuksen lopputuloksena saatiin vastaukset neljään tutkimuskysymykseen. Saatujen tulosten avulla saatiin tunnistettua myös kehittämiskohteet ja parannusehdotukset logistisen ketjun hallin-taan. Kehittämisehdotukset: rahdin liikkuvuuden varmistaminen, rahtihintojen kilpailutus, tiedon kulku ja sen varmistaminen, varaston arvo, kiertonopeus ja hallinta sekä riskien hallinta ja kriiseihin valmistautuminen.
Tutkimuksen tulos kohdistuu pelkästään toimeksiantajayrityksen logistisen ketjun hallinnan parantamiseen ja tutkimuksella on käytännössä merkitystä vain toimeksiantoyrityksen toiminnalle.
Tutkimuksen kautta haluttiin löytää parhaat mahdolliset kehittämis- ja parannusehdotukset logisti-sen ketjun kehittämiselle. Tutkimukselle laadittuja tavoitteita tarkasteltiin neljän tutkimuskysymyksen kautta, jotka ohjasivat tutkimusta ja sen toteutumista. Tutkimuskysymykset: Miten toimitusketju on muuttunut ongelmien ilmetessä? Miten rahtihinnat ovat kehittyneet ja vaikuttaneet Kiinan tuontiin? Miten merikuljetusten aikataulut ja luotettavuus ovat muuttuneet? Miten täyttää asiakkaan tarpeet, mutta pitää kuitenkin varaston arvo kohtuullisella tasolla?
Kysymyksiin haettiin vastaukset laajan teoriapohjan ja laadullisen tutkimuksen kautta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, koska haluttiin ymmärtää logistisen ketjun nykytilanne ja ratkaista olemassa olevat ongelmat sekä löytää ongelmille kehittämisehdotukset. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kolmea eri menetelmää: haastatteluja, kyselyitä sekä havainnointia. Haastateltavat ja kyselyyn vastanneet edustivat huolintaliikkeitä ja toimeksiantoyrityksen työntekijöitä sekä Suomessa että Kiinassa.
Tutkimuksen lopputuloksena saatiin vastaukset neljään tutkimuskysymykseen. Saatujen tulosten avulla saatiin tunnistettua myös kehittämiskohteet ja parannusehdotukset logistisen ketjun hallin-taan. Kehittämisehdotukset: rahdin liikkuvuuden varmistaminen, rahtihintojen kilpailutus, tiedon kulku ja sen varmistaminen, varaston arvo, kiertonopeus ja hallinta sekä riskien hallinta ja kriiseihin valmistautuminen.
Tutkimuksen tulos kohdistuu pelkästään toimeksiantajayrityksen logistisen ketjun hallinnan parantamiseen ja tutkimuksella on käytännössä merkitystä vain toimeksiantoyrityksen toiminnalle.