Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hantering av delleveranser och efterleveranser inom olika branscher: utmaningar och lösningar

Raatikainen, Heddi (2023)

 
Avaa tiedosto
raatikainen_heddi.pdf (269.8Kt)
Lataukset: 


Raatikainen, Heddi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313449
Tiivistelmä
Hantering av så kallade ”normala” leveranser orsakar sannolikt inte bekymmer för företag i olika branscher, i och med att de är återkommande och därmed förutsägbara. Däremot går saker inte alltid som planerat, och då kan delleveranser och efterleveranser bli aktuella. Information kring delleveranser och efterleveranser finns begränsat, varför ämnet utgör en god grund för forskning. I detta arbete tas det med hjälp av en kvalitativ forskning, i form av en strukturerad enkät, reda på hur olika företag, inom olika branscher i Finland hanterar delleveranser (jfr. finskans osatoimitus) och efterleveranser (jfr. finskans jälkitoimitus), vid anskaffning av produkter och varor från distributörer. Eventuella utmaningar som delleveranser och efterleveranser kan orsaka studeras också, likasom möjliga lösningar till dem framställs. I arbetet redogörs också för olika logistiska modeller relevanta för ämnet, bestående av de så kallade logistikens 7 R, leveransservicen, kundorderprocessen, likasom logistikens tre huvudsakliga flöden, alltså material-, information- samt pengaflöden. Den empiriska delen omfattar svar från totalt sex respondenter från olika företag, inom olika branscher. Resultatet visar att de mest förekommande utmaningarna gällande hantering av delleveranser och efterleveranser bland respondenternas företag handlar om ökat arbete i leveransernas övervakning, ett större arbete i företagens materialstyrning på deras lager, samt större transportkostnader. Utmaningarna motarbetas med hjälp av bland annat aktiv kommunikation mellan delaktiga parter. Arbetets avgränsning lämnar rum för potentiell vidare forskning kring det relativt icke-forskade ämnet.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste