Turvallisuusopas yksityiselle turvallisuusalalle: piirivartijan näkökulmasta
Hartikainen, Edvard (2023)
Hartikainen, Edvard
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413572
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään piirivartijoiden lainsäädännöllisiin oikeuksiin, velvollisuuksiin sekä toimintatapoihin. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle turvallisuusopas, jossa avataan piirivartijan osalta keskeisemmät lait yksinkertaisessa muodossa. Tämän työn tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle opetusta tukeva opetusmateriaali.
Opinnäytetyön tutkimuksen pääkysymyksenä oli selvittää, miten vartijoita koskevaa lainsäädäntöä voisi ymmärtää paremmin yksityisellä turvallisuusalalla. Tämän tutkimuskysymyksen lisäksi muodostui kaksi alakysymystä, joilla pyrittiin vastaamaan tutkimuksen pääkysymykseen. Nämä alakysymykset olivat: Mitkä ovat piirivartijoiden lakiin kirjatut oikeudet ja velvollisuudet sekä auttaako opinnäytetyön aikana tuotettu turvallisuusopas ymmärtämään ja tulkitsemaan paremmin lainsäädäntöä turvallisuusalan opetuksessa ja käytännön piirivartijan työssä?
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta eri teorian aihealueesta. Teoriat käsittelevät työturvallisuuslakia, yksityisistä turvallisuuspalvelua koskeva lainsäädäntö sekä pedagogisia oppimiskäsityksiä. Tutkimustyön kannalta oli ensisijaisen tärkeää ymmärtää pedagoginen lähestymistapa, jotta turvallisuusopas tukisi oppimisprosessia. Tietoperusta opinnäytetyölle koottiin yhdistämällä kirjallisuutta, hallituksen esityksiä sekä lainsäädännöllistä sisältöä.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tiedonkeruumenetelminä toimi tässä opinnäytetyössä havainnointi ja avoin haastattelu. Havainnoinnin tarkoituksena oli hahmottaa sekä ymmärtää, miten opiskelijat opiskelevat ja ymmärtävät asian sisältöä sekä miten opiskelijat sisäistävät annetut materiaalit. Avoimen haastattelun kautta pyrittiin saamaan turvallisuusoppaan sisältö arvioitua.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vastaavia turvallisuusoppaita tarvitaan jatkossakin enemmän. Tuloksista ilmeni, että opiskelijat sisäistävät lainsäädännölliset asiat paremmin, silloin kun lainsäädäntöä on avattu selkeämpään ja yksinkertaisempaan muotoon. Tutkimusmenetelmien ja tutkimusongelmien kautta toimeksiantajalle saatiin laadittua materiaali, joka tukee niin opiskelijoita, opettajia kuin myös töissä käyviä ammattilaisia. Turvallisuusopas tuotettiin työkaluksi, yksityisen turvallisuusalan toimijoille.
Opinnäytetyön tutkimuksen pääkysymyksenä oli selvittää, miten vartijoita koskevaa lainsäädäntöä voisi ymmärtää paremmin yksityisellä turvallisuusalalla. Tämän tutkimuskysymyksen lisäksi muodostui kaksi alakysymystä, joilla pyrittiin vastaamaan tutkimuksen pääkysymykseen. Nämä alakysymykset olivat: Mitkä ovat piirivartijoiden lakiin kirjatut oikeudet ja velvollisuudet sekä auttaako opinnäytetyön aikana tuotettu turvallisuusopas ymmärtämään ja tulkitsemaan paremmin lainsäädäntöä turvallisuusalan opetuksessa ja käytännön piirivartijan työssä?
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta eri teorian aihealueesta. Teoriat käsittelevät työturvallisuuslakia, yksityisistä turvallisuuspalvelua koskeva lainsäädäntö sekä pedagogisia oppimiskäsityksiä. Tutkimustyön kannalta oli ensisijaisen tärkeää ymmärtää pedagoginen lähestymistapa, jotta turvallisuusopas tukisi oppimisprosessia. Tietoperusta opinnäytetyölle koottiin yhdistämällä kirjallisuutta, hallituksen esityksiä sekä lainsäädännöllistä sisältöä.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tiedonkeruumenetelminä toimi tässä opinnäytetyössä havainnointi ja avoin haastattelu. Havainnoinnin tarkoituksena oli hahmottaa sekä ymmärtää, miten opiskelijat opiskelevat ja ymmärtävät asian sisältöä sekä miten opiskelijat sisäistävät annetut materiaalit. Avoimen haastattelun kautta pyrittiin saamaan turvallisuusoppaan sisältö arvioitua.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vastaavia turvallisuusoppaita tarvitaan jatkossakin enemmän. Tuloksista ilmeni, että opiskelijat sisäistävät lainsäädännölliset asiat paremmin, silloin kun lainsäädäntöä on avattu selkeämpään ja yksinkertaisempaan muotoon. Tutkimusmenetelmien ja tutkimusongelmien kautta toimeksiantajalle saatiin laadittua materiaali, joka tukee niin opiskelijoita, opettajia kuin myös töissä käyviä ammattilaisia. Turvallisuusopas tuotettiin työkaluksi, yksityisen turvallisuusalan toimijoille.