Kulttuurisensitiivisyys sosiaalisessa mediassa: Opas reilumpaan someviestintään matkailijoille
Perho, Anu (2023)
Perho, Anu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413592
Tiivistelmä
Vastuullisuus näkyy yhteiskunnassamme vahvasti ja ohjaa valintojamme lähes kaikessa. Vastuullinen matkailu kunnioittaa paikallisia ihmisiä, kulttuureja sekä ympäristöä, mutta se on usein totuttu liittämään vain yritysten ja organisaatioiden toimintaan. Matkailupalvelujen kuluttajina vastuu on myös yksittäisillä matkailijoilla.
Internetin ansiosta maailma on pienentynyt ja sosiaalinen media vaikuttaa ja ohjaa tekemiämme valintoja yhä useammin. Kuluttajat ovat merkityksellisessä roolissa toimiessaan vaikuttajina sosiaalisen median välityksellä. Yksittäisillä matkailijoilla on suuri vastuu matkakohteista syntyvien mielikuvien ja odotusten muodostumisessa sitä kautta, millaista tietoa he matkakohteista ja niiden ihmisistä välittävät.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee vastuulliseen matkailuun läheisesti liittyvää ilmiötä kulttuurisensitiivisyys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, ymmärtävätkö matkailijat, jotka viestivät matkoistaan sosiaalisessa mediassa, mitä kulttuurisensitiivisyys tarkoittaa ja miten siihen liittyviä asioita voidaan huomioida somejulkaisuissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan aiemmin julkaisemaa viestintäohjeistusta ja tuottaa matkailijoille suunnattu opas reilumpaan ja vastuullisempaan someviestintään.
Opinnäytetyöhön sovellettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja siihen liittyvää alkukartoitusta. Tutkimuksessa haastateltiin vastuullisesta matkailusta kiinnostuneita eri ikäisiä suomalaisia matkailijoita. Teemahaastattelujen avulla pyrittiin selvittämään kulttuurisensitiivisyyteen liittyvien osa-alueiden ymmärtämistä sekä myös sitä, mitkä ilmiön osa-alueet jäävät vähemmälle huomiolle.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että matkustajat ovat hyvin valveutuneita matkailuun liittyvissä vastuullisuusasioissa. Kulttuurivastuullisuus sekä sen eri osa-alueet osataan huomioida monipuolisesti niin matkalla kuin somessakin matkoista viestittäessä. Vähemmän ymmärrettyjä osa-alueita ilmiön ympärillä ei tutkimuksessa havaittu ja lopulliseen tuotokseen valikoitiin teoriaa vahvistaen haastateltavien tärkeinä pitämiä asioita vastuullisesta viestinnästä. Opinnäytetyön lopputuotoksena suunniteltiin visuaalinen infograafi, jota opinnäytetyön toimeksiantaja voi monipuolisesti hyödyntää yhdistyksen sähköisessä sekä painetussa viestinnässä.
Internetin ansiosta maailma on pienentynyt ja sosiaalinen media vaikuttaa ja ohjaa tekemiämme valintoja yhä useammin. Kuluttajat ovat merkityksellisessä roolissa toimiessaan vaikuttajina sosiaalisen median välityksellä. Yksittäisillä matkailijoilla on suuri vastuu matkakohteista syntyvien mielikuvien ja odotusten muodostumisessa sitä kautta, millaista tietoa he matkakohteista ja niiden ihmisistä välittävät.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee vastuulliseen matkailuun läheisesti liittyvää ilmiötä kulttuurisensitiivisyys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, ymmärtävätkö matkailijat, jotka viestivät matkoistaan sosiaalisessa mediassa, mitä kulttuurisensitiivisyys tarkoittaa ja miten siihen liittyviä asioita voidaan huomioida somejulkaisuissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan aiemmin julkaisemaa viestintäohjeistusta ja tuottaa matkailijoille suunnattu opas reilumpaan ja vastuullisempaan someviestintään.
Opinnäytetyöhön sovellettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja siihen liittyvää alkukartoitusta. Tutkimuksessa haastateltiin vastuullisesta matkailusta kiinnostuneita eri ikäisiä suomalaisia matkailijoita. Teemahaastattelujen avulla pyrittiin selvittämään kulttuurisensitiivisyyteen liittyvien osa-alueiden ymmärtämistä sekä myös sitä, mitkä ilmiön osa-alueet jäävät vähemmälle huomiolle.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että matkustajat ovat hyvin valveutuneita matkailuun liittyvissä vastuullisuusasioissa. Kulttuurivastuullisuus sekä sen eri osa-alueet osataan huomioida monipuolisesti niin matkalla kuin somessakin matkoista viestittäessä. Vähemmän ymmärrettyjä osa-alueita ilmiön ympärillä ei tutkimuksessa havaittu ja lopulliseen tuotokseen valikoitiin teoriaa vahvistaen haastateltavien tärkeinä pitämiä asioita vastuullisesta viestinnästä. Opinnäytetyön lopputuotoksena suunniteltiin visuaalinen infograafi, jota opinnäytetyön toimeksiantaja voi monipuolisesti hyödyntää yhdistyksen sähköisessä sekä painetussa viestinnässä.