Autismikirjon korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia tukimuodoista korkeakoulussa
Nousiainen, Josefiina (2023)
Nousiainen, Josefiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313447
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli autismikirjon korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia tukimuodoista korkeakoulussa. Työn tilaajana oli Autismikirjon avaimet vaikuttamiseen (AAVA) -hanke, joka toimii Suomen Autismikirjon yhdistyksen alla. Tutkimuksen aihe tuli autismikirjon korkeakouluopiskelijoilta itseltään, ja tutkimuksessa selvitettiin nimenomaan autismikirjon henkilöiden omia kokemuksia yksilöllisistä tukimuodoista. Tavoitteena oli tuoda autismikirjon henkilöiden omia kokemuksia esiin ja tuottaa aiheesta tutkimustietoa. Lisäksi tutkimuksella haluttiin lisätä tietoisuutta autismikirjosta.
Tutkimuskysymyksenä oli: ”Millaisia kokemuksia autismikirjon korkeakouluopiskelijoilla on tukimuodoista korkeakoulussa?” Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonhankintamenetelmä oli Google Forms -lomake ja analyysimenetelmänä aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Kyselylomake oli avoinna kuukauden ajan helmi maaliskuussa 2023, ja kyselyyn tuli yhteensä 36 vastausta. Tutkimukseen pystyivät vastaamaan autismikirjon henkilöt, jotka opiskelevat tällä hetkellä tai ovat aiemmin opiskelleet korkeakoulussa.
Aineistosta ilmeni analyysissä kolme keskeistä teemaa: opiskelijoiden tuen tarpeet, yksilöllisen tuen hakuprosessi ja korkeakoulujen tarjoama tuki opiskelijoiden näkökulmasta. Vastaajilla oli moninaisia tuen tarpeita, jotka olivat kuitenkin yhteneväisiä keskenään. Osa vastaajista oli saanut kaiken hakemansa tuen oppilaitokseltaan, ja osa oli saanut joitakin tukimuotoja. Tuen hakuprosessissa oli nähtävillä kaksi yleisintä tuen hakutapaa. Tuen hakuprosessi oli osalle vastaajista epäselvä ja hankala ja tästä syystä osa vastaajista oli jäänyt kokonaan ilman tukea. Vastaajien mukaan muun muassa puutteellinen tiedottaminen, oppilaitoksen resurssien puute ja opettajien tiedon puute vaikuttivat siihen, etteivät he olleet saaneet tarvitsemaansa tukea.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että korkeakouluilla on vielä kehitettävää yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Kyselyn vastauksissa kehityskohtina korostuvat erityisesti tukimuodoista tiedottaminen opiskelijoille, tarvittavien resurssien varmistaminen, opetushenkilöstön ammatillisen osaamisen lisääminen neurokirjon opiskelijoiden ohjaamiseen sekä tuen hakuprosessin selkeyttäminen.
Tutkimuskysymyksenä oli: ”Millaisia kokemuksia autismikirjon korkeakouluopiskelijoilla on tukimuodoista korkeakoulussa?” Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonhankintamenetelmä oli Google Forms -lomake ja analyysimenetelmänä aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Kyselylomake oli avoinna kuukauden ajan helmi maaliskuussa 2023, ja kyselyyn tuli yhteensä 36 vastausta. Tutkimukseen pystyivät vastaamaan autismikirjon henkilöt, jotka opiskelevat tällä hetkellä tai ovat aiemmin opiskelleet korkeakoulussa.
Aineistosta ilmeni analyysissä kolme keskeistä teemaa: opiskelijoiden tuen tarpeet, yksilöllisen tuen hakuprosessi ja korkeakoulujen tarjoama tuki opiskelijoiden näkökulmasta. Vastaajilla oli moninaisia tuen tarpeita, jotka olivat kuitenkin yhteneväisiä keskenään. Osa vastaajista oli saanut kaiken hakemansa tuen oppilaitokseltaan, ja osa oli saanut joitakin tukimuotoja. Tuen hakuprosessissa oli nähtävillä kaksi yleisintä tuen hakutapaa. Tuen hakuprosessi oli osalle vastaajista epäselvä ja hankala ja tästä syystä osa vastaajista oli jäänyt kokonaan ilman tukea. Vastaajien mukaan muun muassa puutteellinen tiedottaminen, oppilaitoksen resurssien puute ja opettajien tiedon puute vaikuttivat siihen, etteivät he olleet saaneet tarvitsemaansa tukea.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että korkeakouluilla on vielä kehitettävää yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Kyselyn vastauksissa kehityskohtina korostuvat erityisesti tukimuodoista tiedottaminen opiskelijoille, tarvittavien resurssien varmistaminen, opetushenkilöstön ammatillisen osaamisen lisääminen neurokirjon opiskelijoiden ohjaamiseen sekä tuen hakuprosessin selkeyttäminen.