Tilaus-toimitusketjun kehittäminen
Mikkonen, Teemu (2023)
Mikkonen, Teemu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413602
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Valio Aimo® tukun Foodservice liiketoiminnan tilaus-toimitusketjua ja tutkimuksen kautta haluttiin selvittää käytettävät toiminnan laadun mittarit tilaus-toimitusketjun osalta. Foodservice toimialalla toimitusvarmuus on tärkeä mittari ja se asettaa tilaus-toimitusketjulle korkeita vaatimuksia toiminnan laadun osalta. Tavoitteen pohjalta määritettiin neljä tutkimuskysymystä, joiden pohjalta määritettiin sopivat teoriateemat sekä tutkimusmenetelmät.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin ryhmähaastatteluita, havainnointia sekä dokumenttianalyysia. Ryhmähaastatteluita kertyi yhteensä seitsemän kappaletta, haastateltavat koostuivat kohdeyrityksen eri osastoilta ja tehtävätasoilta, jolloin haastatteluiden kautta saatiin kattava tutkimusaineisto. Havainnointi ja dokumenttianalyysi toimivat ryhmähaastattelua tukevina tutkimusmenetelminä. Kerätyistä tutkimustuloksista muodostettiin tietokanta tulosten analysointia varten.
Tutkimuksen tuloksena saatiin vastaukset neljään tutkimuskysymykseen ja tutkimuksen tavoite saavutettiin. Tuloksena syntyi tilaus-toimitusketjun kehittämisehdotusten lisäksi analyysi nykyisestä tilaus-toimitusketjun mittareista ja ehdotus toiminnan laadun mittaristosta sekä siitä, miten tilaus-toimitusketjua tulisi mitata toiminnan laadun osalta.
Kohdeyrityksellä on käytössä toiminnan laadun mittaamiseen tarvittavia mittareita ja tutkimuksen tuloksena esitettiin kehittämisehdotusten lisäksi toimintokohtaisten uusien mittareiden käyttöönottamista nykyisten lisäksi. Jatkotutkimusaiheeksi tunnistettiin tilaus-toimitusketjun toimintokohtaisen kustannusmallin kehittäminen.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin ryhmähaastatteluita, havainnointia sekä dokumenttianalyysia. Ryhmähaastatteluita kertyi yhteensä seitsemän kappaletta, haastateltavat koostuivat kohdeyrityksen eri osastoilta ja tehtävätasoilta, jolloin haastatteluiden kautta saatiin kattava tutkimusaineisto. Havainnointi ja dokumenttianalyysi toimivat ryhmähaastattelua tukevina tutkimusmenetelminä. Kerätyistä tutkimustuloksista muodostettiin tietokanta tulosten analysointia varten.
Tutkimuksen tuloksena saatiin vastaukset neljään tutkimuskysymykseen ja tutkimuksen tavoite saavutettiin. Tuloksena syntyi tilaus-toimitusketjun kehittämisehdotusten lisäksi analyysi nykyisestä tilaus-toimitusketjun mittareista ja ehdotus toiminnan laadun mittaristosta sekä siitä, miten tilaus-toimitusketjua tulisi mitata toiminnan laadun osalta.
Kohdeyrityksellä on käytössä toiminnan laadun mittaamiseen tarvittavia mittareita ja tutkimuksen tuloksena esitettiin kehittämisehdotusten lisäksi toimintokohtaisten uusien mittareiden käyttöönottamista nykyisten lisäksi. Jatkotutkimusaiheeksi tunnistettiin tilaus-toimitusketjun toimintokohtaisen kustannusmallin kehittäminen.