Control tower osana toimitusketjun digitalisaatiota
Tammi, Eija (2023)
Tammi, Eija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313414
Tiivistelmä
Tehokas toimitusketjun hallinta vahvistaa yrityksen kilpailukykyä helpottamalla asiakastarpeisiin vastaamista. Digitalisaation avulla, toimitusketjun hallintaa voidaan entisestään tehostaa siirtymällä manuaalisista vaiheis-ta automatisoidumpaan hallintaan. Control tower -ohjelmisto on yksi tilaus-toimitusketjun läpinäkyvyyttä parantava tekijä. Control tower auttaa havaitsemaan poikkeamat nopeasti, tukemaan tietoon perustuvaa päätöksentekoa ja toimimaan ongelman korjaamiseksi. Tutkimuksen lähtökohtana oli kartoittaa toimeksian-tajan tilaus-toimitusketjun nykytila ja selvittää mahdollisuuksia sen kehittämiseen digitalisaation ja mahdolli-sesti myös Control tower -ohjelmiston avulla.
Tavoitteen saavuttamiseksi määriteltiin tutkimuskysymykset. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia kirjalli-suudesta sekä laadullisella tutkimuksella. Aineistonkeruun menetelmänä suoritettiin toimeksiantajan tilaus-toimitusketjussa Gemba-kävely sekä teemahaastatteluita organisaation eri osastoilla. Haastateltavat henkilöt olivat niin tilaus-toimitusketjussa työskenteleviä, kuin sen ulkopuolisiakin. Tärkeässä roolissa oli myös tutus-tuminen Control tower -ohjelmiston palveluntarjoajien materiaaleihin.
Tutkimuksen tuloksena saavutettiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Toimeksiantajan tilaus-toimitusketjun kyvykkyys Control towerin hankintaan kartoitettiin ja tutkimuksen tuloksena syntyi myös lukuisia kehitysehdo-tuksia tilaus-toimitusketjun digitalisaation näkökulmasta. Myös prosessikaavioita piirrettiin tilaus-toimitusketjun eri vaiheista, jotka ovat hyödyllisiä tulevien kehityshankkeiden toteuttamisessa.
Nykytila-analyysin yhteydessä havaittuihin ongelmakohtiin annettiin kehitysehdotuksia. Osa kehitysehdotuk-sista on hyvinkin pieniä ja helposti toteutettavia, mutta osa taas suurempia jatkokehitysprojekteja. Tutkimuk-sen tulos auttaa toimeksiantajaa tekemään päätöksen Control towerin hankinnasta. Tutkimuksella on suurin merkitys toimeksiantajan tilaus-toimitusketjun hallinnan kehittämisessä, mutta tutkimus voi olla avuksi myös vastaavia kehitystarpeita kartoittaville yrityksille.
Tavoitteen saavuttamiseksi määriteltiin tutkimuskysymykset. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia kirjalli-suudesta sekä laadullisella tutkimuksella. Aineistonkeruun menetelmänä suoritettiin toimeksiantajan tilaus-toimitusketjussa Gemba-kävely sekä teemahaastatteluita organisaation eri osastoilla. Haastateltavat henkilöt olivat niin tilaus-toimitusketjussa työskenteleviä, kuin sen ulkopuolisiakin. Tärkeässä roolissa oli myös tutus-tuminen Control tower -ohjelmiston palveluntarjoajien materiaaleihin.
Tutkimuksen tuloksena saavutettiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Toimeksiantajan tilaus-toimitusketjun kyvykkyys Control towerin hankintaan kartoitettiin ja tutkimuksen tuloksena syntyi myös lukuisia kehitysehdo-tuksia tilaus-toimitusketjun digitalisaation näkökulmasta. Myös prosessikaavioita piirrettiin tilaus-toimitusketjun eri vaiheista, jotka ovat hyödyllisiä tulevien kehityshankkeiden toteuttamisessa.
Nykytila-analyysin yhteydessä havaittuihin ongelmakohtiin annettiin kehitysehdotuksia. Osa kehitysehdotuk-sista on hyvinkin pieniä ja helposti toteutettavia, mutta osa taas suurempia jatkokehitysprojekteja. Tutkimuk-sen tulos auttaa toimeksiantajaa tekemään päätöksen Control towerin hankinnasta. Tutkimuksella on suurin merkitys toimeksiantajan tilaus-toimitusketjun hallinnan kehittämisessä, mutta tutkimus voi olla avuksi myös vastaavia kehitystarpeita kartoittaville yrityksille.