Olkapääasiakkaan fysioterapiaprosessi : simulaatio-oppiminen fysioterapeuttikoulutuksessa
Lius, Oona; Manninen, Hanna (2023)
Lius, Oona
Manninen, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413554
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tuotettiin kehittämistyönä Turun ammattikorkeakoululle olkanivelen fysioterapiaa käsittelevä ja simulaatio-opetusmenetelmää hyödyntävä oppimateriaali. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda opetusmateriaali, joka yhdistää olkanivelen fysioterapiaprosessin eri vaiheet selkeäksi kokonaisuudeksi ja valmistaa fysioterapeuttiopiskelijoita heidän ensimmäiseen työharjoitteluunsa. Kehittämistyön tuotos oli PowerPoint-ennakkomateriaali, jossa esiteltiin fysioterapiaprosessin eri vaiheet, kerrattiin olkanivelen anatomiaa sekä tavallisimpia olkanivelvaivoja. Lisäksi opinnäytetyössä luotiin simulaatiokäsikirjoitus, joka sisälsi kolme erilaista asiakastapausta.
Kehittämistyö pilotoitiin Turussa SimuCenterissä keväällä 2023 kahdella ryhmällä toisen vuoden fysioterapeuttiopiskelijoita. Pilotoinnin onnistumista mitattiin Webropol-kyselyllä. Simulaatio-opetuksessa keskityttiin olkapääasiakkaan haastatteluun, testaamiseen sekä fysioterapeuttiseen harjoitteluun. Yksi opetuksen osatavoitteista oli ottaa huomioon erilaiset oppijat. Kyselyn perusteella simulaatio-opetus selkeytti opiskelijoille fysioterapiaprosessin vaiheita ja valmisti heitä työharjoitteluun. Lisäksi kyselyn perusteella erilaiset oppijat tulivat huomioiduiksi.
Kehittämistyö pilotoitiin Turussa SimuCenterissä keväällä 2023 kahdella ryhmällä toisen vuoden fysioterapeuttiopiskelijoita. Pilotoinnin onnistumista mitattiin Webropol-kyselyllä. Simulaatio-opetuksessa keskityttiin olkapääasiakkaan haastatteluun, testaamiseen sekä fysioterapeuttiseen harjoitteluun. Yksi opetuksen osatavoitteista oli ottaa huomioon erilaiset oppijat. Kyselyn perusteella simulaatio-opetus selkeytti opiskelijoille fysioterapiaprosessin vaiheita ja valmisti heitä työharjoitteluun. Lisäksi kyselyn perusteella erilaiset oppijat tulivat huomioiduiksi.