Eläinten ulkoloislääkkeiden markkinointi apteekissa
Mäkinen, Matilda (2023)
Mäkinen, Matilda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413571
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia rajoituksia itsehoitolääkkeen markkinointiin liittyy, millaista markkinoinnin tukimateriaalia apteekit tarvitsevat eläinten ulkoloislääkkeiden myyntiin sekä luoda markkinointiehdotuksia ulkoloisvalmisteiden markkinointiin. Aihe oli opinnäytetyön kirjoitushetkellä ajankohtainen, sillä ensimmäisiä ulkoloisia alkaa esiintyä Suomessa alkukeväästä. Opinnäytetyön tuloksena on kattavasti kartoitettu itsehoitolääkkeen markkinoinnin rajoitteet ja luotu markkinointiehdotus farmaseuttisen henkilökunnan koulutuksen sisällöstä sekä yrityksen tarjoamista markkinoinnin apuvälineistä apteekkiin.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden itsehoitolääkkeen markkinoinnista, eläintuotteiden ostajien ostomotiiveista sekä tutkimusosuuden. Tutkimusosuus koostuu kuluttajakyselystä sekä apteekkihenkilökunnan haastattelusta. Kuluttajakysely on anonyymi kvantitatiivinen verkkokysely, jota jaettiin sosiaalisen median koiraryhmissä. Apteekkihenkilökunnan haastattelu suoritettiin sähköpostin välityksellä avoimia kysymyksiä käyttäen.
Kuluttajatutkimuksesta selviää, että reseptilääkkeet ja itsehoitolääkkeinä saatavat liuokset ovat suosituimpia. Tuote päädytään ostamaan useimmiten aikaisemman käytön perusteella, ja omistajat arvostavat ulkoloisvalmisteissa eniten tuotteen turvallisuutta, tehokkuutta, haluttua annosmuotoa ja helppokäyttöisyyttä. Avoimessa kysymyksessä itselleen sopivimmaksi tuotteeksi suurin osa valitsi tablettimuotoisen ratkaisun, jolle toivottiin myös ulkoloisia karkottavaa vaikutusta.
Apteekkihenkilökunnan haastatteluista selviää, että suuri osa asettaa jonkinlaisen esillepanon ulkoloisvalmisteista alkukeväästä loppukesään. Erityisesti yritysten tarjoamat esitteet, hyllypuhujat ja käytäväjulisteet koettiin hyödyllisinä ja pääsivät useimmin käyttöön. Yritysten tarjoamia koulutuksia ja infotilaisuuksia ulkoloisvalmisteisiin liittyen pidettiin riittävänä ja laadukkaina; apteekin sisäistä koulutusta kaivattiin kuitenkin lisää.
Opinnäytetyön kuluttajatutkimuksesta yksi kysymys on asetettu salaiseksi, kuten myös johtopäätökset ja markkinointiehdotukset sekä osia muusta tekstistä. Muuten tutkimukset ja niiden tulokset ovat kaikkien luettavissa.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden itsehoitolääkkeen markkinoinnista, eläintuotteiden ostajien ostomotiiveista sekä tutkimusosuuden. Tutkimusosuus koostuu kuluttajakyselystä sekä apteekkihenkilökunnan haastattelusta. Kuluttajakysely on anonyymi kvantitatiivinen verkkokysely, jota jaettiin sosiaalisen median koiraryhmissä. Apteekkihenkilökunnan haastattelu suoritettiin sähköpostin välityksellä avoimia kysymyksiä käyttäen.
Kuluttajatutkimuksesta selviää, että reseptilääkkeet ja itsehoitolääkkeinä saatavat liuokset ovat suosituimpia. Tuote päädytään ostamaan useimmiten aikaisemman käytön perusteella, ja omistajat arvostavat ulkoloisvalmisteissa eniten tuotteen turvallisuutta, tehokkuutta, haluttua annosmuotoa ja helppokäyttöisyyttä. Avoimessa kysymyksessä itselleen sopivimmaksi tuotteeksi suurin osa valitsi tablettimuotoisen ratkaisun, jolle toivottiin myös ulkoloisia karkottavaa vaikutusta.
Apteekkihenkilökunnan haastatteluista selviää, että suuri osa asettaa jonkinlaisen esillepanon ulkoloisvalmisteista alkukeväästä loppukesään. Erityisesti yritysten tarjoamat esitteet, hyllypuhujat ja käytäväjulisteet koettiin hyödyllisinä ja pääsivät useimmin käyttöön. Yritysten tarjoamia koulutuksia ja infotilaisuuksia ulkoloisvalmisteisiin liittyen pidettiin riittävänä ja laadukkaina; apteekin sisäistä koulutusta kaivattiin kuitenkin lisää.
Opinnäytetyön kuluttajatutkimuksesta yksi kysymys on asetettu salaiseksi, kuten myös johtopäätökset ja markkinointiehdotukset sekä osia muusta tekstistä. Muuten tutkimukset ja niiden tulokset ovat kaikkien luettavissa.