Kulutuskäyttäytyminen Satakunnan musiikkitapahtumissa : case Porispere, Rauma Blues ja Rock in the City Pori
Uusitalo, Sandra (2023)
Uusitalo, Sandra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413605
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Satakunnan kolmelle musiikkifestivaalille osallistujien kulutuskäyttäytymistä tapahtuman aikana. Toimeksiantajana työssä toimi Prizztech Oy:n koordinoima Satakunnan tapahtumateollisuusklusteri -hanke, Event-coast. Työn tarkoituksena oli pyrkiä selvittämään eroavaisuuksia kulutuksessa tapahtumien välillä ja nostamaan esille musiikkitapahtumien tärkeyttä alueiden elinkeinolle.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla. Aineistonkeruu toteutettiin tapahtumissa paikan päällä yksittäisinä päivinä, 6.8., 13.8. ja 20.8.2022, tablettia ja teetettyä QR-koodia hyödyntäen. Kysely suunniteltiin työn teoreettisen viitekehyksen avulla painottaen kulutuskäyttäytymistä tapahtuma-alueilla ja niiden ulkopuolella.
Kyselyn tulosten perusteella kulutus tapahtumissa on monipuolista ja eroavaisuuksia nousee esille tapahtumien välillä. Vastaajien kulutus painottuu etenkin majoitus- ja juomapalveluihin ja on suurempaa Porissa järjestetyissä tapahtumissa. Ravintolapalveluiden kulutus keskittyy tuloksissa enemmän tapahtuma-alueille kuin niiden ulkopuolelle, mutta tapahtumia varten ja niiden aikana tehdään hankintoja myös alueiden ulko-puolella. Tulokset kertovat kuluttajien olevan kokonaisuudessaan tyytyväisiä tapahtuma-alueilta löytyviin palveluihin, mutta tuloksista nousee esille myös konkreettisia kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla. Aineistonkeruu toteutettiin tapahtumissa paikan päällä yksittäisinä päivinä, 6.8., 13.8. ja 20.8.2022, tablettia ja teetettyä QR-koodia hyödyntäen. Kysely suunniteltiin työn teoreettisen viitekehyksen avulla painottaen kulutuskäyttäytymistä tapahtuma-alueilla ja niiden ulkopuolella.
Kyselyn tulosten perusteella kulutus tapahtumissa on monipuolista ja eroavaisuuksia nousee esille tapahtumien välillä. Vastaajien kulutus painottuu etenkin majoitus- ja juomapalveluihin ja on suurempaa Porissa järjestetyissä tapahtumissa. Ravintolapalveluiden kulutus keskittyy tuloksissa enemmän tapahtuma-alueille kuin niiden ulkopuolelle, mutta tapahtumia varten ja niiden aikana tehdään hankintoja myös alueiden ulko-puolella. Tulokset kertovat kuluttajien olevan kokonaisuudessaan tyytyväisiä tapahtuma-alueilta löytyviin palveluihin, mutta tuloksista nousee esille myös konkreettisia kehitysehdotuksia.