Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Leikkijätyypit keksijästä aarteenmetsästäjään: havainnointitutkimus leikkijöistä vapaassa leikissä

Kilpiäinen, Liisa (2023)

 
Avaa tiedosto
Kilpiainen_Liisa.pdf (807.3Kt)
Lataukset: 


Kilpiäinen, Liisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413652
Tiivistelmä
Leikki on yksi varhaiskasvatuksen merkittävimpiä ja käytetyimpiä toimintamuotoja. Leikin parissa viihdytään, sen avulla opitaan asioita, harjoitellaan yhdessä toimimista ja tutustutaan ympäröivään maailmaan. Pelaaminen on leikin muoto, ja pelaajatyyppejä on tutkittu jo 90-luvun lopulta, jolloin ne jaoteltiin neljään tyyppiin: sosiaalisiin, tutkijoihin, saavuttajiin ja tappajiin. Leikkijätyyppejä ei sen sijaan ole tutkittu. Tässä opinnäytetyössä tutkimuskysymyksinä oli selvittää, mitkä pelaajatyypit voi löytää leikkijätyyppejä luokitellessa sekä millaisia leikkijätyyppejä on ja miten heitä voi luokitella. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa leikkijätyyppien luokittelu, josta näkyy erilaiset leikkijätyypit ja heidän vahvuutensa tai ominaispiirteet.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työssä havainnoitiin viittätoista (15) kuusivuotiasta lasta varhaiskasvatuksessa vapaan leikin aikana. Havainnoitavia leikkitilanteita toteutettiin 12, jokaista kerrallaan 10–25 minuutin ajan leikin keston mukaan. Vapaassa leikissä lapset saivat päättää, mitä leikkivät, kenen kanssa leikkivät ja missä varhaiskasvatuksen tilassa haluavat leikkiä. Tutkimusaineisto koostui havainnointilomakkeista, havainnointipäiväkirjasta sekä videoiduista leikkitilanteista. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin tuloksena löydettiin seitsemän erilaista leikkijätyyppiä: esittäjä, valmentaja, kertoja, keksijä, aarteenmetsästäjä, päättäjä ja tyytymätön.
Tutkimustuloksena voidaan todeta, että leikkijätyyppejä on mahdollista luokitella, mutta pelaajatyypeistä ainoastaan valmentaja oli löydettävissä molemmista. Leikkijätyypeistä kaikki tyytymätöntä lukuun ottamatta vievät leikkiä eteenpäin, ja tyytymätönkin voi olla osallisena leikissä leikkijätyypistään huolimatta. Erona pelaajatyyppeihin on, että leikkijätyyppi voi vaihtua monta kertaa yksittäisen leikin aikana ja leikkijätyyppiin vaikuttaa selkeästi se, kenen kanssa leikitään ja mitä leikitään. Lisäksi muiden toiminta ja valinnat vaikuttavat kaikkien leikkijöiden leikkijätyyppeihin. Leikkijätyyppejä luokiteltiin opinnäytetyössä henkilölle tyypillisiä ominaisuuksia ja toimintatapoja kuten eleitä, ilmeitä ja leikkitapoja listaamalla. Näistä kokonaisuuksia muodostamalla saatiin aikaan leikkijätyyppien luokittelu.
Avainsanat Leikki, varhaiskasvatus, pelaajatyyppi, leikkijätyyppi

Sivut 35 sivua ja liitteitä 4 sivua
 
Play is one of the most significant and used forms of activity in early childhood education. We have fun with play, learn things with it, practice working together and get to know the world around us. Gaming is a form of play, and player types for gamification have been studied since the late 90s, when they were divided into four types: social, explorers, achievers and killers. Player types for children’s free play, on the other hand, have not been studied. In this thesis, the research questions were to find out which types of players can be found when classifying player types in children’s free play, as well as what types of players there are and how they can be classified. The goal of the study was to produce a classification of player types in free play, which shows the different types of players and their strengths or characteristics.
The thesis was carried out as a qualitative study. Fifteen (15) six-year-old children in early childhood education were observed during free play. 12 observable play situations were implemented for 10–25 minutes, depending on the duration of the play. In free play, the children could decide what to play, who to play with and where they want to play. The research material consisted of observation forms, an observation diary and videotaped play situations. As a result of the data-based content analysis, seven different types of players were found: presenter, coach, narrator, inventor, treasure hunter, decision-maker and disaffected.
As a research result, it can be stated that it is possible to classify player types in children’s free play, but only the coach could be found in both gamification and children’s play. Of the player types, all except the disaffected move the activities forward, and even the disaffected can participate in the play despite their player type. The difference to player types in gamification is that the player type in children’s free play can change many times during an activity, and the player type is clearly influenced by with whom and what you play with. In addition, the actions and choices of others affect the player types of all players. Player types were classified in the thesis by listing characteristics and ways of acting typical of the person, such as gestures, facial expressions and ways of playing. By forming these entities, a classification of player types for children’s free play was achieved.
Keywords Play, early childhood education, player types for gamification, player types for free play

Pages 35 pages and appendices 4 pages
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste