Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sijaisen perehdyttäminen varhaiskasvatustyössä - Mitä sijaisen tulee tietää varhaiskasvatuksen työympäristöstä työntekijöiden näkökulmasta?

Koskela, Anniina (2023)

 
Avaa tiedosto
Koskela_Anniina .pdf (346.9Kt)
Lataukset: 


Koskela, Anniina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413533
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen opinnäytetyön aiheena oli sijaisen perehdyttäminen varhaiskasvatuksen työhön. Opinnäytetyön yhteistyötahona oli päiväkoti Touhula Temppu Vekara. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on: Mitä sijaisen tulee tietää ja ymmärtää omasta tehtävästään varhaiskasvatustyössä? Tutkimuskysymykseen kerättiin aineistoa kirjoitelmapyynnöillä varhaiskasvatuksen henkilöstöltä. Päiväkodin henkilöstölle osoitettiin kirjoitelmapyyntö seuraavasti: Kirjoita vapaasti kertomuksen muodossa perehdytyksen näkökulmasta oma kokemuksesi siitä, mitä sijaisen tulisi tietää Touhulasta, omista työtehtävistään ja varhaiskasvatuksesta yleensä. Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia siitä, mitä sijaisen tulee tietää varhaiskasvatuksen työympäristöstä töihin tullessaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli helpottaa varhaiskasvatuksen työntekijöitä sijaisten perehdyttämisessä sekä auttaa sijaista ymmärtämään omaa tehtäväänsä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus kuvaa varhaiskasvatusta Suomessa sekä perehdyttämistä käsitteenä. Työssä pohdittiin perehdyttämisen merkitystä varhaiskasvatuksessa sekä kuvattiin varhaiskasvatusta sekä perehdyttämistä ohjaavia lakeja, sopimuksia ja määräyksiä. Lisäksi kuvataan tutkimuksellisen opinnäytetyön tekemisen lähtökohtia ja siihen liittyviä menetelmiä. Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö pohjautuu laadullisen tieteellisen tutkimuksen perusrakenteisiin. Laadullisen, eli kvalitatiivisen analyysin tarkoitus on tutkimuskohteen laadun, ominaisuuksien ja merkityksien jäsentäminen monipuolisesti.
Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen henkilöstön mielestä tärkeintä on, että sijaisella on varhaiskasvatusalalla tarvittavaa osaamista jonkin verran töihin tullessaan. Tärkeäksi vastauksissa koettiin myös sijaisen tietoisuus turvallisuuteen liittyvistä asioista päiväkodissa. Muita tärkeitä aiheita vastauksissa oli sijaisen oma-aloitteinen työote, tietoisuus päiväkotiarjesta, sekä kiinnostus ja halu toimia varhaiskasvatusalalla.
Avainsanat: Henkilökunta, Perehdytys, Päiväkoti, Sijaiset, Varhaiskasvatus
Sivut 37 sivua ja 2 liitettä
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste