Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Naturen har inga dörrar att stänga - barns sociala och emotionella färdigheter påverkas positivt av utomhuspedagogik

Helenius, Malin; Turpeinen, Ann-Christine (2023)

 
Avaa tiedosto
Helenius_Malin, Turpeinen_Ann-Christine.pdf (7.813Mt)
Helenius,Turpeinen.pdf (13.56Mt)
Helenius,Turpeinen.pdf (12.03Mt)
Lataukset: 


Helenius, Malin
Turpeinen, Ann-Christine
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413731
Tiivistelmä
Definitionen av utomhuspedagogik lyfter fram vikten av att låta barn lära sig genom att aktivera alla sinnen i autentiska miljöer både i och utanför klassrummets eller daghemmets fyra väggar. I detta examensarbete används utomhuspedagogik som ett samlingsnamn för pedagogisk ledd verksamhet utomhus och medvetet användande av naturen som lärmiljö.

Det finns många fördelar med utomhuspedagogik, bland annat visar forskningen att utomhuspedagogik främjar barns välmående, inlärning, kreativitet, motorik samt sociala och emotionella färdigheter. Detta examensarbete fokuserar på hur utomhuspedagogiken inverkar på barns sociala och emotionella färdigheter. Forskningsfrågorna för arbetet är därför, hur påverkar utomhuspedagogiken barns sociala och emotionella färdigheter? Och hur kan vi genom den kunskap vi fått fram från teorin och diskussioner med sakkunniga motivera professionella att inkludera utomhuspedagogik i den pedagogiska verksamheten? Perspektivet på forskningsfrågorna är det socialpedagogiska synsättet vilket betyder att vårt fokus ligger på ledd verksamhet i grupp i utomhuspedagogisk kontext.

Syftet för detta funktionella utvecklingsarbete var att sammanställa en teoretisk bas bestående av fakta från forskning och litteratur samt diskussioner med sakkunniga inom området. Detta klargjorde hur utomhuspedagogik påverkar barns sociala och emotionella färdigheter. Eftersom barns sociala och emotionella färdigheter är ett brett område valde vi att fokusera på några valda delar nämligen barns empatiförmåga, barns samarbetsförmåga, barns gemenskap samt barns förmåga att skapa vänskapsrelationer. Med denna faktabas som grund utvecklades sedan ett material för en utedag. Materialet är riktat till professionella inom småbarnspedagogiken och grundskolans lägre klasser. Målet med materialet var att motivera och inspirera professionella inom småbarnspedagogiken och grundskolans lägre klasser att inkludera utomhuspedagogiken i sin verksamhet.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste