Musiikin tuki autististen lasten varhaiskasvatuksessa
Tuohimaa, Tino (2023)
Tuohimaa, Tino
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413548
Tiivistelmä
Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, millä eri tavoilla musiikkia voi käyttää tukemaan autistisen lapsen varhaiskasvatusta. Aihe valittiin mielenkiinnon perusteella ja, koska aihe oli henkilökohtainen. Tutkimuksessa pyrittiin vastaamaan kysymykseen: millä tavalla musiikki tukee autistista lasta ja mitä taitoja musiikilla voidaan kehittää.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin autismikirjon lasta ja hänen erityispiirteitä sekä varhaiskasvatusta ja musiikkikasvatusta. Kirjallisuuskatsauksessa käytetty aineisto löydettiin hakusanoilla “varhaiskasvatus”, “musiikki” ja “autismi”. Kyseisillä hakusanoilla löytyi paljon tietoa, josta suurin osa karsittiin pois, koska ne liittyivät aiheeseen liian hatarasti tai käsittelivät sitä eri kantilta.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni erityisesti tunnetaitojen tukeminen ja kehitys sekä vuorovaikutustaidot. Musiikin käytöllä varhaiskasvatuksen arjessa pystytään tukemaan autistisen lapsen taitoja tunnistaa ja käsitellä tunteitaan merkittävästi. Musiikki antaa lapsille väylän käsitellä, purkaa ja näyttää tunteitaan soittamisen kautta. Vuorovaikutukselliset musiikkileikit tukevat autismikirjon lapsia erilaisissa kaveritaidoissa, kuten toisten huomioon ottamisessa, oman vuoronsa odottamisessa sekä verbaalisessa viestinnässä.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin autismikirjon lasta ja hänen erityispiirteitä sekä varhaiskasvatusta ja musiikkikasvatusta. Kirjallisuuskatsauksessa käytetty aineisto löydettiin hakusanoilla “varhaiskasvatus”, “musiikki” ja “autismi”. Kyseisillä hakusanoilla löytyi paljon tietoa, josta suurin osa karsittiin pois, koska ne liittyivät aiheeseen liian hatarasti tai käsittelivät sitä eri kantilta.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni erityisesti tunnetaitojen tukeminen ja kehitys sekä vuorovaikutustaidot. Musiikin käytöllä varhaiskasvatuksen arjessa pystytään tukemaan autistisen lapsen taitoja tunnistaa ja käsitellä tunteitaan merkittävästi. Musiikki antaa lapsille väylän käsitellä, purkaa ja näyttää tunteitaan soittamisen kautta. Vuorovaikutukselliset musiikkileikit tukevat autismikirjon lapsia erilaisissa kaveritaidoissa, kuten toisten huomioon ottamisessa, oman vuoronsa odottamisessa sekä verbaalisessa viestinnässä.